Tabu
CULTURE

Meserii care nu exista în România: manager de reputație online

E posibil să spuneți că la noi nimeni nu are nevoie de un asemenea serviciu, dar mai gândiți-vă o clipă. N-ați scris niciodată nimic despre un șef care nu vă place? Sau n-ați povestit despre cine știe ce petrecere la care v-ați făcut de cap? În plus, spațiul virtual e mediul cel mai relaxat și cel mai accesibil calomniei, așa că e foarte ușor ca altcineva să scrie despre voi multe lucruri supărătoare.

Care să nu vă pice foarte bine la o eventuală angajare, spre exemplu. În America, unde Internetul și blogosfera sunt mult mai active decât în România, 15% dintre tinerii de până în 25 de ani au probleme când vor să-și schimbe locul de muncă din cauza informațiilor pe care angajatorul le găsește printr-un simplu search pe Google. La asta adăugați cele peste 1,6 milioane de înregistrări pe blogurile din toată lumea, postate zilnic de tineri pentru care, în epoca web, spațiul intim nu mai are aceleași valori ca acum 10 ani.

Prin urmare, managementul reputației online nu este doar pentru celebrități sau pentru politicieni, ci și pentru oamenii obișnuiți, precum și pentru marile companii (e foarte ușor ca un blogger supărat pe companie să facă publice, sub pseudonim, lucruri secrete). Fiecare dintre noi își poate controla până la un anume punct informațiile personale aflate în spațiul virtual, dar pentru cazurile de urgență există specialiști. Aceștia pot influența motoarele de căutare plasând știri pozitive cu mult înaintea celor negative, astfel încât în primele pagini de rezultate ale căutării să se găsească numai lucruri acceptate de proprietar.

Acest lucru se realizează cu sute, uneori chiar mii de link-uri către pagini web, un serviciu care este taxat cu o sumă între 3.000 și 30.000 de dolari. Pentru a-și rezolva problemele din spațiul virtual cu resursele de care dispune, un utilizator obișnuit are nevoie de ani de activitate pe net, în timp ce o companie specializată îți poate crea o re­­­pu­tație respectabilă în doar 6 luni. Tehnic, o asemenea companie lucrează „în culisele Google“ folosindu-și resursele pentru a adăuga putere rezultatelor pozitive și pentru a le plasa cât mai sus în listă, în timp ce despre informațiile delicate i se comunică softului că nu sunt relevante.

Iar după ce a curățat reputația clientului, compania începe consolidarea acesteia adăugând cât mai multe informații pozitive. Afacerea se reali­zează cu maximum de confidențialitate, iar cuvintele-cheie după care s-a făcut „curățenia“ sau numele clientului rămân secrete. Asemenea specialiști nu se găsesc încă în România așa că ai putea fi tu una dintre primele care pornesc o afacere a viitorului, „Cleaner Reputation Online“, nivelul următor în relațiile publice.

În această meserie totul ține de controlul informației; iar asta înseamnă să ajungi prima la informație, să ai acces la cât mai multă informație, să controlezi daunele pe care le provoacă informațiile care afectează reputația. Îți trebuie deci cunoștințe serioase de PR, dar și de utilizarea Internetului.­­

De ce ai nevoie?

Caută informații despre companiile Reputation Hawk, Internațional Reputation Management, Brandtitan sau ReputationDefender, care au început afaceri pe această temă și au deja succes. Dacă nu ți se pare o limbă străină tot ce spun ei acolo, ai calculator și acces la internet, poți să începi primii pași în această meserie.

Apoi, ai grijă să fii foarte bine pregătită în tot ceea ce ține de computere, spațiu virtual și le­­gislația informației, astfel încât cuvinte precum feeds, RSS, search engine să fie precum un „bună dimineața“ rostit cu zâmbetul pe buze.
Învață să utilizezi serviciile oferite de site-uri precum newsgator.com, bloglines.com, Google reader sau pluck.com și să știi să-ți creezi propriul motor de căutare.

După ce ai învățat cum să utilizezi informațiile virtuale, ai grijă să-ți promovezi afacerea. Exersează cu blogurile prietenilor, apoi promovează-te cu ajutorul lor. Atenție! Dacă nu faci nicio diferență între megabytes și RAM, aceasta nu este o meserie pentru tine.

Povestește-i despre ea iubitului tău dacă se descurcă bine la calculatoare și lasă-l pe el să facă bani din asta. Åži nu uita că primul pas pentru o reputație bună e făcut chiar de tine sau, altfel spus, „cum îți așterni, așa dormi“, prin urmare, ai grijă cât din viața personală faci public pe net.

ARTICOLE SIMILARE

Festivalul Filmului European 2008 – ediția a 12-a

realitatea

Billie Eilish a triumfat la Premiile Grammy 2020: a plecat acasă cu cinci premii

Andreea Damian

“Îmi placi foarte mult! Pupă-mă!”

realitatea

Scandal cu MIRCEA BADEA = Multi bani pierduti de Antena 3

Stiai ca Christian Boltanski a expus la Grand Palais?

realitatea

Harvey Weinstein a ajuns la o înţelegere de 25 de milioane de dolari cu victimele sale

Andreea Damian

Scrie un comentariu