Este dislexic acel copil care, are rezultate sub nivelul său de inteligență, ale cărui rezultate la citit-scris rămân mult sub așteptările previzionate comparative cu timpul și numărul de exersări pe care le face. Copilul dislexic care rămâne în urmă simte că are lipsuri față de colegii săi.

Nu înțelege ce se întamplă cu el, suferă simțind că pentru el este inaccesibil și imposibil ceea ce pentru colegii lui este natural. Insuccesele repetate, sentimentul nerealizării așteptărilor, aprecierile negative venite din partea celor din jur provoacă la mulți copii grave sentimente de autoacuzare, procese de conștiință. Dislexia nu depinde de nivelul de inteligență. Chiar și un copil cu un nivel de inteligență ridicat poate avea tulburări de învățare. Nu există doi copii dislexici cu simptome identice.

Simptomele posibile ale dislexiei pot fi urmatoarele:
• Copilul citește deosebit de lent;
• Citește pe silabe sau pe litere deși, după cuantumul de exerciții făcute anterior, ar trebui ca citirea să fie deja cursivă;

• Face multe greșeli în citirea cuvintelor, textelor:
-confundă litere
–pe cele asemănătoare grafic (ex: u-n, b-d, f-t) sau pe cele asemănătoare fonetic (ex: f-v, s-z)
-omite sau adaugă litere;
-omite, adaugă sau greșește silabe, cuvinte;
-citește în sens invers (de la dreapta la stanga) unele silabe, cuvinte scurte;
-aduce la începutul cuvântului o literă din aceasta deși, cuvântul începe cu altă literă (citește cele două litere ca identice);
-nu citește toate literele din cuvânt, ci încearcă, pe baza unor litere caracteristice ale cuvântului, să ghicească cuvântul, astfel născându-se combinații eronate;
-se pierde deseori în urmărirea textului în timpul citirii;
-frecvent greșește rândul în citirea textului;
-înțelege parțial sau deloc conținutul unui text;
-este aproape incapabil să povestească conținutul textului citit;
-deseori refuză să citească sau recurge la plâns;
-a învățat încet și greu literele în clasa I și citirea silabelor.

Existența unor factori de risc:
• Moștenirea genetică – și alți membri ai familiei au avut probleme cu citirea, scrirea corectă, matematica, învățarea unor limbi străine.
• Unele leziuni ale sistemului nervos – probleme din timpul sarcinii, nașterea prematură, complicații la nașteri, leziuni din perioada copilăriei mici
• Obligarea copilului stângaci să folosească mâna dreaptă
• Mediu de viață sărac în stimuli
• Famile bilingvă

Semne care pot fi observate în vorbire:
• Întârzierea în dezvoltarea vorbirii – a început să vorbească mai tarziu în comparație cu alți copii. Când începe în sfârșit să vorbească, la copilul predispus spre dislexie apar următoarele probleme:
• Dezvoltare greoaie a vorbirii
• Dislalie prelungită, greu corectibilă, torsiunea cuvintelor
• Vocabular sărac
• Capacitate de exprimare deficitară
• Greutăți în găsirea cuvintelor
• Disgramatism – vorbește incorect gramatical
• Tulburarea percepției auditive
• Simț al ritmului și muzicalitate slabă, amuzicalitate
• Tulburări ale memoriei auditive

Semne observabile în percepția vizuală:
- greutăți în distingerea unui fragment dintr-o imagine. Analiza vizuală este inexactă
- observă sau recunoaște greu persoane cunoscute în mulțime, un obiect numit dintr-o mulțime de obiecte
- nu observă diferența dintre două obiecte (ex. Îți încalță în mod regulat pantofii invers)
- nu se uită cu plăcere la cărțile cu imagini, nu-i plac jocurile puzzle
- pune mâna peste tot pentru că nu este în stare să-și formeze o imagine despre mediul înconjurător numai prin contactul vizual

Semne observabile la nivelul mișcărilor:
- a început să meargă târziu în comparație cu alți copii
- mișcările sunt nesigure, neorganizate
- este nesigur pe scări - îi este greu să se îmbrace singur
- este nesigur, lipsit de curaj pe topogan, nu poate să stea într-un picior, urcă sau coboară scările pe același picior
- îi este greu să taie, să înșire, să îndoaie, să lucreze cu plastilina
- nu îi place să deseneze, să coloreze, să picteze
- desenul după model este deosebit de inexact

Semne observabile în schema corporală, orientarea spațială:
- nu este clar dacă este dreptaci sau stângaci
- nu cunoaște denumirea părților corpului, le confundă
- este nesigur sau se rătăcește pe culoarele cunoscute ale grădiniței
- confundă direcțiile dreapta – stânga
- desenează forme, figuri cu capul în jos

Semne observabile la orientarea în timp:
- întârzie deseori
- nu știe să-și împartă timpul, mereu “trage de timp”

Semne observabile în atenție:
- slaba capacitate de orientare a atenției
- atenția îi este ușor distrasă de zgomote exterioare
- observațiile îi sunt inexacte, obosește ușor

Semne observbabile în memorie:
- memorează greu, nu poate memora date, nume, numere de telefon
- uită ușor poezia învățată - învață greu literele, le uită repede

Semne observabile în seriere:
- învață greu ordinea zilelor săptămânii, ale lunilor anului, ordinea numerelor
- are probleme la povestire, schimbă ordinea întâmplărilor - nu poate urmări mai multe instrucțiuni primite unele după altele
- nu poate urmări regulile jocurilor

Semne observabile în comportament:
- se acomodează greu la regimul de grădiniță
- evită diferite jocuri
- deseori, stă de parcă n-ar înțelege ce se întâmplă în jurul lui, deși, de fapt este inteligent
- rareori este atras de activități de o durată mai lungă
- este agitat, superficial

Existența singulară a unora dintre simptome nu înseamnă neapărat predispoziție spre dislexie, dar existența unui număr mai mare de simptome sau gravitatea unora dintre ele merită acordarea unei atenții mărite! Deci este important să vă adresați din timp logopedului grădiniței care, în urma investigării stabilește gravitatea simptomelor, necesitatea dezvoltării și propune un plan de terapie adecvat.