Home > Agenda > Ce-am înțeles din înregistrările cu președintele TVR Doina Gradea de Ziua Presei Libere

Ce-am înțeles din înregistrările cu președintele TVR Doina Gradea de Ziua Presei Libere

Și iată că, săptămâna trecută, chiar de Ziua Presei Libere am aflat (încă o dată) că vătafii de la TVR taie și spânzură după cum le spune boierul (a se înțelege partidul care guvernează).

Nu e nici prima, nici ultima dată și nu contează de câte ori vor schimba președintele instituției. Cel mai amuzant este cum, din înregistrările difuzate pe YouTube de Dragoș Pătraru, aflăm că actualul președinte al TVR – Doina Gradea mai are și senzația că trăiește într-o poveste în care TVR este acest Sfântul Gheorghe în luptă cu balaurii puterii. Ea spune: “Când au fost PNL-ul la guvernare, s-au luat de PNL, când a fost PD-ul s-au luat de PD. Acuma când sunt ăștia se iau de ăștia. Au o ură, așa. Ies din niște scorburi, așa. Știi? Hateri de profesie.”. Asta imediat după ce explică mecanismele prin care TVR-ul va avea cel mai mare buget pe care l-a văzut vreodată, investiții în tehnică fabuloase, pentru că doamna Gradea, ea singurică a pus investiție pentru prima data după 10-12 ani.

TVR nu a luptat niciodată cu partidul de guvernământ ci dimpotrivă, au colaborat constant. (Și cu Președinția de altfel. Să nu uităm că purtătorul de cuvânt al președintelui Klaus Iohannis, Mădălina Dobrovolschi- Puşcalău a fost totuși jurnalist TVR)

Nici nu e de mirare de altfel, potrivit legii, oamenii din CA și președintele director general pot fi schimbați anual de către Parlament fără să fie nevoie de o motivație a demiterii sau de un criteriu de performanță. Și n-o să-și riște nimeni un job comod și o pensie frumoasă pentru principii jurnalistice. Plus bănuții care mai pica pe lângă. Poate ați uitat dar Curtea de Conturi mai raporta că, încă din 2006, Tudor Giurgiu și Emil Boc au făcut un schimb imobiliar între televiziune și primărie ”care a adus un prejudiciu bugetului de stat”. Apoi, în mod firesc, Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat alocarea a 1,4 milioane de lei pentru Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), deși Camera de Conturi Cluj a considerat că finanțarea din 2015 a fost ilegală.

Sau să ne amintim, 10 martie 2008: TVR achiziţionează servicii de curăţenie pentru suma de aproape 200.000 de euro fără TVA de la o firmă de bloc din sectorul 4 Bucureşti, Mivitrading SRL. Firma era administrată de Mihai Balotă, un lider PDL din Bucureşti, fost consilier local la sectorul 3. Doar câteva exemple, pentru restul intrați aici. Așa că am râs cu lacrimi când am auzit că TVR s-a luptat atât de mult cu partidele de guvernământ.

Faptul că a numit-o pe jurnalista care îi pusese primarului Bucureștiului legitima întrebare apropo de numărul de statui și de banii alocați acestora – “cap de porc” mi s-a părut însă nu grav ci foarte grav. Este exact genul de jignire scârboasă, murdară și dureroasă cu care sunt obișnuiți șefii dar mai ales sunt obișnuite șefele – care aleg această formă de atac mai ales atunci când vor să atragă de partea lor un bărbat într-un demers de obicei de concediere sau anulare a calităților profesionale ale unei angajate. Am mai auzit despre genul acesta de atitudine, am mai auzit acest limbaj. Și faptul că a spus că din cauza aspectului ei fizic – jurnalista nu poate apărea pe ecran, ei bine, asta doar la noi se poate. N-ai să vezi la televiziunile de stat sau particulare (serioase) din lumea asta concursuri de miss, nici femei trofeu trimise pe teren să dea bine la cameră sau în fața politicianului de cele mai multe ori libidinos. Să fie fermecătoare, să aibă dimensiunile 90-60-90 sau să întoarcă poate capetele pe stradă nu e ceva pentru care semnează un jurnalist fișa de activitate sau, în fine, nu ar trebui să fie. Să fiu în locul Emanuelei Schweninger, aș da TVR-ul în judecată pentru prejudicii aduse imaginii.

Revenind la doamna Gradea, degeaba vă agitați doamnă să pupați în frunte partidul și comisiile, degeaba veți avea investiții în tehnică (din nou) de sute de mii poate milioane de euro, TVR-ul este și va rămâne prăfuit pentru că, așa cum de altfel spune și celălalt om de bine care nu se amestecă în politica editorială (haha) – producătorul executiv și directorul TVR1 – Eduard Dârvariu – oricum “se fură ca-n codru” și majoritatea sunteți rude și angajați ca-n Games of Thrones, la TVR. Și chiar așa, cum de cineva care a realizat aproape toată cariera sa emisiuni despre mașini scumpe poate să ajungă la un moment dat să aibă putere de decizie asupra conținutului editorial al unor emisiuni generaliste sau politice ale postului Național. Mister.

Cât despre echipa „Starea Nației” nu pot decât să spun că au ghinion peste ghinion deja de câțiva ani. Mi s-a părut halucinant că doamna Gradea i-a spus lui Dragoș Pătraru că dezgroapă morții aiurea după ce acesta îi atrăgea atenția că e inadmisibil totuși ca omul lui Oprea de acum câțiva ani – respectiv Cătălin Blebea să mai facă parte din Consiliul de Administrație de data aceasta din partea Guvernului.  Pătraru avusese deja un conflict cu Blebea din cauza căruia a părăsit TVR-ul atunci când Gabriel Oprea ar fi transmis să nu mai difuzeze nimic despre el sau “o pune”. În 2016 „Starea Nației” a părăsit TVR.

Anul trecut „Starea Nației” a avut parte de un alt scandal. În iunie 2017, după patru sezoane ale emisiunii „Starea Nației” difuzate de Digi 24, realizatorul Dragoș Pătraru a dat de înțeles că, deși contractual ar fi trebuit să mai urmeze încă cel puțin doi ani de colaborare, emisiunea urma să se mute la o altă televiziune. Cu o lună înainte, Pătraru îi criticase public pe jurnaliștii Digi 24 pentru că evitau un subiect important, legat de punerea sub urmărire penală a unor a RCS și a unor membri ai managementului.

Articole asemanatoare
A fost CONCEDIATĂ, dar a dat în JUDECATĂ Pro TV

Loading...

Comenteaza acest articol

Ce-am înțeles din înregistrările cu președintele TVR Doina Gradea de Ziua Presei Libere

by Dora Constantinovici   4 min
0