LIFE & LOVESlider

50 Shades of Grey – o recenzie sincera si subiectiva

Dupa ce am asistat, de pe margine, la isteria iscata acum 3 ani pe marginea trilogiei 50 Shades of Grey, mi-am zis ca, inainte sa judec sau sa accept opiniile altora ca fiind valabile, sa o citesc si eu. M-as hazarda si nici deontologic nu ar fi sa spun acum, dupa ce am strabatut primul volum, ca a fost cea mai proasta lectura din viata mea. Insa sunt trei aspecte care au transformat primul volum din „Cincizeci de umbre intunecate” in prima si ultima carte a lui E.L.James pe care voi pune mana vreodata.

1. 50_Shades_of_Grey_o_recenzie_sincera_si_subiectivaAre pretentia sa fie o carte erotica, pentru ca prezinta scene senzuale intre Ana si Christian, cei doi protagonisti ai trilogiei 50 Shades of Grey. Cine o considera astfel, nu a citit niciodata nici „Lolita” lui Nabokov, nici „Justine” a Marchizului de Sade, nici, ca sa vin mai in zilele noastre, „Kelly+Victor” a lui Griffiths. Ii invit, totusi, sa o faca. Sexul lui E.L.James este unul slab, prost, cu tente de BDSM, lipsite de emotie si de suspans, pentru ca, dupa nici macar un paragraf, personajele sunt in extaz. Nici macar in „Sex and the City”, Samantha nu facea vocalize atat de repede…
  2. Personajele, in sine, sunt niste clisee. Anastasia Steele e o studenta timida, cuminte, impatimita de literatura si iubitoare de editii princeps imbracate in coperti de piele; e superba, dar inconstienta, e inteligenta, dar modesta si, desigur, virgina. Dialogheaza in mod constant cu alter ego-ul ei, „Zeita interioara” care pare o varianta obraznicuta a ingerului rau ce ne sade, conform traditiei, pe umarul stang. Prin intamplare, in viata ei monotona apare incredibilul Christian Grey care o bulverseaza si o va face sa se schimbe pentru totdeauna: un magnat, patron, pianist, poliglot, aviator si…ideal. Musculos, bine imbracat, cu dinti perfect albi, jucaus si, culmea, experimentat. E pervers si ii propune sa ii devina sclava sexuala. Si, ca sa o citez pe Carrie Bradshaw, „I couldn’t help but wonder”…asta e fantezia sexuala a tuturor femeilor?
  3. FSG_31_5_Promo_BW_3F.inddDialogurile sunt mai mult decat slabe si teribil de plictisitoare. Nu exista niciun fel de suspans, expresiile sunt redundante, jocurile de cuvinte sunt absente cu desavarsire, lucru neasteptat in cazul unui joc de-a soarecele si pisica intre un el si o ea, iar actiunea este perfect previzibila.

Era de asteptat ca, ulterior, o ecranizare a cartii sa fie stralucita, intrucat Hollywood-ul s-a descurcat (aproape) de fiecare data sa pastreze sau sa ridice valoarea materialului brut. Insa noua isterie creata la inceputul acestui an pe seama lansarii filmului a adus cu sine un lamentabil esec. In ciuda distribuirii in rolurile principale a unor actori tineri si frumosi (Jamie Dornan si Dakota Johnson), partitura deja slaba a personajelor lor a invins in lupta pentru calitate cinematografica. O spun si criticii, dar si cei multi dintre telespectatori.

Vezi si: