Tabu
lifestyle

Antichrist. Despre demoni, cu cele mai bune intenții

Cel mai provocator film al anului va ajunge în cinematografele românești în această toamnă. Autorul său, celebrul regizor danez Lars von Trier a șocat publicul de la Cannes. Venit după o depresie majoră, în timpul căreia toți deplângeau retragerea prematură a acestuia, von Trier și-a prezentat Antichristul ca o terapie salvatoare. Ceea ce pentru el a fost o ieșire din beznă, pentru majoritatea spectatorilor a fost un prilej de indignare profundă. Huiduit puternic la proiecția de gală (de un asemenea tratament beneficiaseră de-a lungul timpului și capodopere ca Aventura, al lui Antonioni, și Funny Games al lui Haneke), Antichristul e la un pas de capodoperă.

O dureroasă poveste despre drama pierderii unui copil se transformă într-una mistică despre Rău și supremația acestuia. Prima parte, în care un cuplu îndoliat se luptă cu depresia clinică, e răvășitoare. Mama, interpretatată de Charlotte Gainsbourg, e marcată puternic de sentimentul de vinovație, iar chinurile ei sunt prezentate într-o manieră frustă, marca Lars von Trier. Prim-planurile în care camera pare a nu se dezlipi niciun moment de fizionomia ei sunt atât de puternice încât ai senzația că te sufoci odată cu protagonista. Sigur, de-a lungul timpului, datorită acestei tehnici fără menajamente, von Trier și-a căpatat eticheta de misogin. E considerat lipsit de delicatețe (eufemistic vorbind) să aduci o femeie în situații insuportabile pe care să le filmezi cu o pasiune bolnăvicioasă. E o prostie atât de mare acuzația asta încât te gândești serios dacă cei care-l condamnă pe von Trier nu-s convinși că lacrimile de pe fața unei femei sunt în general de la ploaie, nu de la suferință. În cazul acestui film, când relațiile dintre cei doi soți retrași la o cabană se deteriorează (a se citi mutilări, tentative de omor și alte fapte asemănătoare), pigmentate cu apariții fantastice ale unor animale sălbatice, publicul a simțit că s-a încălcat orice urmă de bun-simț și n-a văzut decât următorul mesaj: Femeia e sursa Răului și ea reprezintă Antichristul.

E drept că von Trier a pierdut controlul celei de-a doua jumătăți a filmului, trecând prin registre diferite (ură, violență, vinovăție, demență, tandrețe) cu o rapiditate ce denotă neglijență, dar totodata e evident că Femeia e la rândul ei o victimă (ca-n păcatul originar). Iar aici, ca oriunde și oricând, Femeia = Viața. Vizionați filmul și nu vă grăbiți să-l catalogați. Va reveni de nenumărate ori în gândurile voastre.

ARTICOLE SIMILARE

Anul Birkin – Gainsbourg

realitatea

Lady GaGa este workaholică

realitatea

De bustibus… Ce s-a intamplat cu sanii DELIEI? (Foto)

30 de ani de artă ABSOLUT

realitatea

The American – Un film incomplet.

realitatea

Potiche/Nevasta la putere – O gură de aer amestecat cu fixativ

realitatea

Scrie un comentariu