Tabu
Image default
CULTURE Slider

Arbor.art.room ⎥„Ecouri / Echoes” de Vasile Rață

Arbor.art.room invită iubitorii de artă să descopere o nouă expoziție semnată de artistul Vasile Rață, intitulată „Ecouri / Echoes“ și curatoriată de Victoria Nagy Vajda. „Ecouri / Echoes“ își va deschide porțile pe 2 aprilie 2021, începând cu ora 16:00.

Arta în pandemie 

Pe Vasile Rață pandemia din 2020 l-a prins muncind la diferite serii de lucrări, care, din motive evidente, nu au mai putut fi expuse, pe parcursul anului trecut, în integralitatea lor. 

Expune acum, la Arbor.art.room, „ecouri“, frânturi din aceste serii mai mari. Cele mai recente creații semnate de Vasile Rață sunt niște studii sau meditații asupra structurii de „pâlnie“, atât ca recipient-transmițător de lichide, cât și, prin formula de portavoce, de informații sau lozinci, posibil manipulatorii prin esența lor, o „perspectivă dublă“ asupra pandemiei de „gripă spaniolă“ din 1918 și a celei de COVID-19 din 2020-2021. Apare, astfel, și elementul de actualitate al demersului artistic, Vasile Rață fiind unul dintre primii care țin cont de noua realitate începută în 2020.

În plus, în cadrul expoziției veți avea ocazia să admirați misteriosul „subterin“ (mașinărie de mers pe sub pământ și apă), un produs al imaginației proprii despre care, ulterior, artistul a descoperit că a fost studiat intensiv și încercat de a fi pus în practică de către savanții, inginerii și tehnicienii secolului trecut. 

În total, Vasile Rață se dovedește un artist imaginativ, „bântuit“ de idei și obsesii, pe care le subordonează totdeauna tentativei de a înțelege un context socio-politic sau de a avertiza asupra unor posibile consecințe negative ale acestuia, cum este cazul manipulărilor „de tot soiul“ aduse de pandemie și de măsurile ocazionate de apariția acesteia.

Vasile Rață este un artist abracadabrant, asemenea unui continuator contemporan al dadaiștilor europeni și al avangardiștilor ruși. Îmi aduce aminte de constructivismul rus, dar și de Marcel Duchamp.

 În opera artistului resimți influențe ale școlilor de artă de la Chișinău, Moscova, București și Milano. Doar o astfel de mixtură de școli și culturi poate da naștere unor opere neobișnuite, care, deși provoacă privitorului o reacție ludică, atrag prin forma lor plastică realizată maiestuos și cu bun gust.

Vasile Rață îndrumă privitorul să descopere ceea ce este interesant în obiect, care, deși e unul comun, poate avea și o perspectivă artistică, ajutându-l pe privitor să-l redescopere cu alți ochi. Spălătoarele din curțile țăranilor de altădată, pâlniile, care devin tot mai mult rarități, ascund în ele nu doar noțiuni estetice, ci și de analiză, o discuție pe care omul o poate avea cu obiectul de care se folosește.

— Victoria Nagy Vajda, curatorul expoziției „Ecouri” de Vasile Rață 

Mai multe despre SUBTERIN

Expoziția Ecouri aduce în fața publicului o lucrare fantasmagorică, un Relax/Subterin, o navă asemănătoare submarinului, care navighează pe sub scoarța pământului. 

O navă ce ține de domeniul fantasticului, dar a cărei idee nu a fost trecută cu vederea de inginerii de la începutul secolului al XX-lea, puși pe căutarea unor mijloace de cucerire a Terrei și a Cosmosului. 

Însuși Hrușciov a devenit interesat de proiectul unei bărci subterane, pentru că i-a plăcut ideea de a scoate imperialiștii și de sub pământ. 

Într-un final, subterinul a fost dezvoltat de ruși și nemți, însă, din cauza caracteristicilor tehnice neviabile, a fost abandonat prin anii ‘60, în favoarea tehnologiilor spațiale.

 În 1962 se construiește o uzină de producere a subterinelor în Crimeea. Primul și ultimul subterin produs avea o viteză de 15 km/oră. A explodat la probe în zona munților Ural, din Rusia. În 1964, proiectul a fost abandonat în favoarea programului de atingere a Lunii.

— Vasile Rață

Mai multe despre Arbor.art.room

Spaţiul expoziţional Arbor.art.room, aparţinând Asociaţiei pentru cultură şi arte Arbor, a devenit binecunoscut iubitorilor de arte vizuale din vara și toamna anului trecut, printr-o serie de expoziţii cu totul originale (ca mod de abordare şi execuţie), care „au făcut epocă“, cum ar fi: Woman Unchained a artistei basarabene Irina Greciuhina (curator Doinel Tronaru), Un veac de singurătate, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului (curatori: Victoria Nagy Vajda, Anastasia Gurschi) și The Severed Garden a foarte apreciatului peisagist neconvenţional Vadim Creţu, o extrem de originală propunere expoziţională aparţinând curatorilor Andrei şi Andreea Grosu, binecunoscuţi regizori şi oameni de teatru.

Deschiderea expoziției Ecouri / Echoes se va face în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, iar programul de vizitare va permite un aflux constant de vizitatori. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din strada Transilvaniei nr. 11 (puncte de reper: Sala Radio, Parcul Luigi Cazzavillan)  şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

ARTICOLE SIMILARE

Johnny Depp a pierdut procesul cu tabloidul The Sun. Ce are de gând să facă?

Ciocîrlan

Cea mai bună dietă de urmat în 2021

Andreea Damian

Coșmarul naționalei de fotbal feminin: jucătoarele prind lotul dacă fac sex cu șefii din federație

Andreea Damian

Ungaria impune o interdicție crudă privind dormitul persoanelor fără adăpost pe spații publice

realitatea

Adevărul despre consumul de carne roșie. Oamenii de știință se contrazic

Andreea Damian

Două rețete neașteptat de bune cu căpșuni și friptură

realitatea

Scrie un comentariu