Tabu
LIFESTYLE Slider

Cum se autosusține transportul public în Hong Kong. Și mai face și profit

Modelul de construcție de cale ferată plus dezvoltare imobiliară a zonei – practicat de MTR în Hong Kong menține tarifele ieftine și face ca societatea să se auto-întrețină.

MTR este unul dintre puținii operatori de transport public din lume care are profit. “Odată ce construim calea ferată, valoarea terenului se ridică și noi captăm creșterea acestuia în valoare”, spune Jacob Kam, directorul executiv al MTR din Hong Kong. Acest model “feroviar plus proprietate” permite companiei de transport public din Hong Kong să se autofinanțeze – spre deosebire de majoritatea partenerilor săi din întreaga lume, dintre care multe sunt pe pierderi și trebuie să fie subvenționate de guvern. În această lună, MTR Corporation a raportat un profit net pentru anul 2018 de aproximativ un milliard de euro.

Piața Civică, parte a unei dezvoltări exterioare easupra stației Kowloon este exemplul unei astfel de strategii. Un zgârie-nori cu 118 etaje, shopping mall de lux, 6.300 de apartamente și două hoteluri de cinci stele se află toate deasupra stației de metrou și au fost dezvoltate sau sunt în prezent deținute și gestionate de MTR.

Într-un moment în care serviciile feroviare (de metrou) din orașele din întreaga lume continuă să atragă dezamăgirea pasagerilor care se plâng de întârzieri și creșterea constantă a tarifelor, MTR gestionează o rată a timpului aproape perfectă de 99,9%, transportând în medie aproximativ 5,8 milioane de pasageri zilnic. Tarifele sunt menținute relativ scăzute dar acoperă totuși 170% din costurile de operare ale sistemului.

Modelul MTR este susținut de guvernul din Hong Kong. “Guvernul ne oferă terenul și drepturile de dezvoltare după c enoi cumpărăm terenul la liber, mai ieftin înainte de construirea căii ferate”, spune Kam, care va deveni CEO al MTR în aprilie. Guvernul este, de asemenea, actionarul majoritar al MTR.

Modelul prevede construcția MTR a noii linii de cale ferată și licitația pentru dezvoltatorii privați de a construi proprietăți rezidențiale și comerciale deasupra stațiilor sale, apoi ia o parte din veniturile rezultate din vânzări sau închirieri. Acești bani intră în capitalul firmei destinate pentru operațiuni și întreținere, precum și pentru finanțarea de noi proiecte.

De la prima dezvoltare a companiei MTR în domeniul “feroviar plus proprietate” în 1980, modelul a fost extins pe întreg teritoriul orașului. În total, MTR gestionează 47 de proprietăți imobiliare de deasupra celor 93 de stații și depozite. În 2018, administrarea și închirierea proprietății în Hong Kong au generat MTR venituri de 5 miliarde de dolari, iar dezvoltarea imobiliară s-a transformat într-un profit de 2,57 miliarde de dolari.

Pe lângă faptul că a fost o sursă de venit de succes, Kam spune că modelul îmbunătățește dezvoltarea urbană a orașului. “Modelul ne oferă stimulente pentru a face uz de teren”, spune el. “Dacă proiectăm bine, planificăm bine și construim bine, atunci obținem această creștere a valorii.” Rezultatul este ceea ce se numește un mediu de viață de înaltă calitate pentru toată lumea punând în centru cetățeanul și nu dezvoltatorul imobiliar privat.

 

ARTICOLE SIMILARE

Mihai Traistariu i-a spus in fata lui Teo: “Asta e o intrebare tampita!”

Brad Pitt a purtat un ecuson cu numele său la dineul pentru nominalizații la Oscar. Reacția fanilor e delicioasă

Andreea Damian

Cristina Spătar, apariție spectaculoasă, în urma unei noi intervenții slimming face

Tabu Tabu

Anxietatea pe timpul pandemiei. Cum să faci față vieții după izolare

Andreea Damian

Angelina Jolie sugerează că ar cam vrea să intre în politică

realitatea

Sex după un atac de cord: rău sau beneficii? Explicația medicilor

Tabu Tabu

Scrie un comentariu