Tabu
CULTURESlider

Dora Maar nu mai este „Femeia care plânge” a lui Picasso

„Vreau să creez o aură de mister despre opera mea. Oamenii trebuie să tânjească să o vadă. Sunt încă prea faimoasă ca amanta lui Picasso pentru a fi acceptată ca pictor”, spunea fotografa și pictorița Dora Maar.

Aceste cuvinte fac parte dintr-o conversație înregistrată de scriitorul de artă James Lord în memoria lui „Picasso și Dora” cu Maar. În timpul schimbului, artista franceză explică, de asemenea, modul în care a raționalizat activitatea anilor săi mai târziu, având în vedere că ea s-a expus rar.

Weeping Woman este un ulei pe pânză pictat de Pablo Picasso în Franța în 1937.

Cum s-au schimbat lucrurile? O expoziție majoră de artă a Dorei Maar s-a deschis la Tate Modern din Londra, muzeul descriind-o drept „cea mai cuprinzătoare” retrospectivă a operei sale până în prezent. Maar a murit în 1997. „Cu siguranță, există astăzi pofta de a afla mai multe despre femeile artiști care au fost uitate de istorie”, a spus co-curatorul evenimentului, Emma Lewis. „Dora Maar a fost înțeleasă ca artista fantastică care a fost cu adevărat.”

Născută Henriette Theodora Markovitch în 1907, Maar a crescut între Argentina și Franța. A studiat la Paris înainte de a trece la fotografie comercială și de modă. Lucrările timpurii ale lui Maar în publicitate arătau deja semne ale unui suprarealism subtil și inovator. Convingerile sale politice au împins-o spre documentarea vieții oamenilor cu fotografia de stradă, iar ulterior au ajuns să o alinieze la mișcarea suprarealistă.

Despre aceasta se spune că l-a cunoscut pe celebrul pictor de artă surrealistă, Salvador Dali și că aceștia au avut parte de cele mai frumoase momente împreună. Ea s-a inspirat de la el și viceversa, doar că, după moartea lui, aceasta s-a făcut cu greu cunoscută de oameni, în cele din urmă aceștia acceptând-o și admirând-o.

Expoziția de la Tate Modern, organizată în colaborare cu Centrul Pompidou din Paris și Agenția Getty din Los Angeles, adună opere create între anii 19030-1980. Aceasta explorează zone mai puțin cunoscute ale operei sale, inclusiv picturile ei de mai târziu. Totuși, în calitate de fotograf, a obținut pentru prima dată recunoașterea pe scară largă. Evenimentul încearcă să scoată de sub lumina reflectoarelor relația lui Maar cu Picasso și să ne aducă înapoi spre propria producție artistică. Primele cinci săli se concentrează pe munca ei de înainte de a se întâlni cu artistul spaniol.

Într-adevăr, cei doi au colaborat la proiecte folosindu-se reciproc ca sursă de inspirație. Picasso a pictat de multe ori pe Maar, cel mai renumit tabloul fiind „Weeping Woman”, în timp ce Maar l-a pictat pe Picasso și a studiat intens tabloul „Guernica”. Guernica este dedicat orașului basc Guernica, bombardat de aviația germană în timpul războiului civil din Spania. Această operă marchează începutul angajării politice a artistului.

ARTICOLE SIMILARE

Poveștile din spatele memăi cu femeia care țipă la pisica alba nedumerită

Dora Constantinovici

Sărbătoritul zilei de 11 noiembrie

realitatea

Sateliții dezvăluie dezastrul din Himalaya: viteza de topire a gheţarilor s-a dublat în ultimii ani

Andreea Damian

Sunetul deranjant al vocii umane poate remodela un ecosistem sălbatic în întregime

realitatea

Descoperire îngrijorătoare despre Groenlanda: se topește mai repede decât se estima până acum

Andreea Damian

Matthew McConaughey, disperat să joace într-un film biografic despre cascadorul Evel Knievel

Andreea Damian

Scrie un comentariu