Home > Agenda > Finlay MacKay – Culoare, tehnică și multă pasiune

Finlay MacKay – Culoare, tehnică și multă pasiune

Întâlnirea:
În momentul în care am primit în redacție invitația de a participa la lansarea Calendarului Lavazza, știam clar ce ne doream: voiam foarte mult să cunoaștem fotograful care a lucrat la acest proiect, pentru faima acestor calen­dare în toată lumea. Când am ajuns în Franța, la Palatul Versailles, locul unde avea loc lansarea calendarului, nu știam cine este, nici cum arată. Surpriza a fost maximă în momentul în care l-am cunoscut: tânăr, plin de energie, dar în același timp modest și timid, cu foarte mult umor. Cu toate că era starul serii, a mulțumit celor care l-au ajutat cu foarte multă modestie.

De la prima fotografie la… fotograful „reginelor“.

I-a fost greu să-și amintească de prima fotografie, cu atât mai mult cu cât în copilărie își dorea să fie conductor de locomotivă și mai apoi Indiana Jones. „Orice băiat se visează Indiana, așa că nici eu nu am făcut excepție. Prima fotografie pe care am făcut-o a fost la Åžcoala de Arte, adică la Fine Art Photo­graphy la Glasgow School of Art. Asta se întâmpla prin anii ’90. Însă definitorie pentru startul meu în această profesie a fost prezența mea ca asistent al unor fotografi foarte dragi mie, care au crezut în mine: Julian Broad, Alex Cayley și Elaine Constantine“. În 2002, a apărut și prima oportunitate profesională când Diesel i-a încredințat fotografiile pentru campania „Work Hard“, care le vor aduce lui și agenției de publicitate KesselsKramer trei trofee „leul de bronz“ la Festivalul de la Cannes. Apoi au urmat „firesc“ lucrări pentru Nike, Adidas, Olympus, British Telecom, The Scottish Ballet, Channel 4, The English Natio­nal Opera și Harrods. În plus, îi puteți vedea oricând fotografiile în The New York Times, Sleazenation, 125 și Arena.
Însă marea provocare a anului 2007 a fost lansarea calendarului Lavazza pentru că odată cu el a venit și oferta de a regiza clipul publicitar, care înseamnă și prima experiență de acest gen. „Da, este prima mea încercare de a regiza și un clip publicitar pentru televiziune. Åži a fost o imensă bucurie pentru mine.“

Reginele

Valanika, Bao, Sophie Margot, Yasmine, Kurk Grethel, Melissa III sunt protagonistele calendarului, „reginele“ lui Finlay MacKay. Adică aristocrație, multă atitudine, dar și senzualitate. Imaginile sunt somptuoase, iar epoca sugerată prezintă exaltarea femeii, atenția fiind îndreptată exclusiv către lumea feminină ; șase imagini care poartă semnătura MacKey cu aluzii la Curtea Franței, la curțile imperiale chineză și persană, la Evul Mediu ca­valeresc.
Despre crearea mixului perfect de culoare, imagine și extaz, Finlay vorbește cu detașare. „Nu aș putea spune că a existat vreo parte bună sau vreuna rea în a lucra cu «reginele». Åžtiam că o să facă ce le spun (râde), știam că o să «joace». Ce-i drept, reginele trebuie să aibă atitudine, așa că nu m-am sfiit să țip și să strig.
Însă în momentul în care, în una dintre poze, am hotărât că va apărea și o maimuță, a intervenit hazardul. Ce-i puteam spune unei maimuțe? Nimic. Doar e o maimuță. Așa că pentru o singură fotografie cred că am tras între 400 și 800 de cadre.“
Inspirația pentru realizarea acestui ca­lendar a venit din stilul Art Nouveau, dar și din lucrările lui Gustav Adolf Mossa, un personaj remarcabil în istoria artei. „Ce-i drept, fascinația pentru el este o poveste mult mai veche. A început când aveam
14 ani în momentul în care am răsfoit un album cu picturile sale care m-au fascinat. Recunosc că pentru munca mea de acum el a fost un punct de plecare. Însă o fotografie perfectă depinde foarte mult de moment. De exemplu, o sursă de inspirație pentru mine poate fi ceea ce văd pe stradă. Totuși, încă nu știu cum ar trebui să arate fotografia perfectă.“

Fotografie și mult talent

Dacă ar fi să aleagă o altă meserie… „Mi-ar fi greu să aleg orice altceva. Cred că aș fi șomer. Munca de fotograf mă definește în totalitate. În plus sunt foarte fericit și împăcat cu ceea ce fac.“
Secretul lui? Nu există niciunul doar că îi plac lucrurile foarte creative, are mult entuziasm, pasiune și multă energie, în plus își dorește perfecțiune până la ultimul detaliu.

Istoricul calendarelor Lavazza
-Primele ediții au fost caracterizate de eros și ironie, de dorința de a râde și de a trăi, de pasiune și joacă. Ellen Von Unwerth, Ferdinando Scianna, Albert Watson, Marino Parisotto, fiecare cu propria dimensiune stilistică, prezentând fotografii seducătoare.

-În 1999, Lavazza caută noi stimuli creativi în reportaj, alegând fotografii agenției Magnum care povestesc istoria în timp ce se întâmplă. Ei devin povestitori ideali pentru a prezenta ritualuri antice și stiluri noi de consumare a cafelei. 

-În 2002, schimbarea este și mai pregnantă, se optează pentru culoare după noi ediții în alb-negru. Începe ciclul american David LaChapelle, al cărui stil reprezintă esența culorii și îi urmează autori apropiați artei contemporane: Jean-Baptiste Mondino, Thierry Le-Gouès, Erwin Olaf, din nou Ellen Von Unwerth, Eugenio Recuenco, Finlay MacKay.


Comenteaza acest articol

Finlay MacKay – Culoare, tehnică și multă pasiune

by admin   3 min
0