Tabu
FASHION

Flori, volume vaporoase, volane și broderii: va detrona tendința neoromantică luxul liniștit?

Fie că semnalează o întoarcere la grație, fie că își cultivă spiritul întunecat, neo-romantismul pășește în sfera modei și o copleșește de emoție.

Are părul lung și negru, cearcăne sub ochi, un ten palid, o privire chinuită și cămăși de noapte diafane împodobite cu dantelă. Este Ellen, soția unui funcționar obsedat de un vampir care locuiește în Transilvania. Ar fi putut domina și această eroină, interpretată de  Lily-Rose Depp în Nosferatu, filmul lui Robert Eggers lansat în decembrie, podiumurile de primăvară-vară? Broderia, dantela, volanele, voalurile și florile palide au luat cu asalt colecțiile sezonului, infuzând un nou romantism care cultivă registrul emoției atât în siluetele vaporoase și volumele exagerate cât în multitudinea de detalii delicate și rafinate.

La Alexander McQueen, Seán McGirr proiectează astfel o eroină chinuită, cu rochii lungi din șifon de mătase, în dantelă păianjen, în cămăși brodate, o doamnă poetică inspirată de Banshee, o creatură din mitologia celtică, care își pieptănă părul lung. „Îmi place și povestea lui Nosferatu și opera lui Robert Eggers”, ne spune Seán McGirr. Vrăjitoarea este unul dintre filmele mele preferate, datorită rigoarei cercetării sale și profunzimii caracterului său.

Dorinta de singularitate

„În istoria modei, prima manifestare a romantismului, în secolul al XIX-lea, a generat o expresie oarecum scandaloasă și violentă. La bărbați, s-a exprimat, de exemplu, cu bucle agitate pe frunte, reflectări ale gândurilor lor întunecate, apoi prin marea figură a dandyului, un personaj vizibil și important, total în centrul său”, explică  Florence Müller, istoricul modei.

În rândul femeilor, mișcarea a fost îndreptată către un Ev Mediu alegoric, oarecum în spiritul prințesei închise în turnul ei care se dăruiește poeziei. Rochiile s-au inspirat la fel de mult din această perioadă, cât și din Renaștere. Ulterior, au existat mai multe valuri de romantism, net îndepărtate de primul, dar exprimând mereu aceeași dorință. O dorință de singularitate, de a inventa un personaj legendar, parcă pentru a scăpa mai bine de realitate.”

Imagine

Feminitate evanescentă

La Valentino, Alessandro Michele readuce astfel la viață o întreagă galerie de eroine elegante cu un romantism infuzat de Renaștere: tone de volane le ies din guler sau cad în etaje pe rochiile lungi; broderia somptuoasă, dar delicată, este juxtapusă cu o abundență de funde și accesorii. La  Chanel, culorile pastelate, panglicile negre si pene care punctează întreaga colecție celebrează și o viziune evanescentă, dar neapărat foarte sensibilă, asupra feminității. Nu este vorba doar despre îmbrăcare, ci despre crearea unei atmosfere, un fel de poem vizual care atinge și mișcă. Este o modă care invită la introspecție și exaltă exprimarea sentimentelor profunde.

„Această tendință este foarte prezentă în acest sezon, aduce o alternativă la luxul liniștit, a cărui latură rațională, decoroasă, netedă ajunge să obosească, analizează Thomas Zylberman, stilist și creator de tendințe la Carlin… Acum aspirăm la mai mult sentimentalism și personalitate în look.” O atitudine mai individualista care constăa în a prezenta piese impregnate de romantism și detalii ușor “dramatice” care exprimă mai multă asperitate decât o simplă haină de cașmir bej sau o pereche de mocasini plați din piele.

Un răspuns la criză

Materialele sunt astfel delicate și transparente, ca la Fendi, iar rochiile de crinolină ale marchizelor contemporane sunt invitate în dans, ca la Loewe. În ceea ce privește modelul floral, acesta este peste tot, punctând rochiile și paltoanele sezonului cu petale. „În secolul al XIX-lea , revoluția industrială a fost, de asemenea, unul dintre factorii apariției romantismului”, notează Thomas Zylberman. A apărut în paralel cu noua societate productivă și rațională, parcă pentru a contracara acest sentiment de neputință în fața mecanizării. Nu pot să nu văd o paralelă cu lumea de astăzi și cu dezvoltarea actuală a inteligenței artificiale.”

Dar în temele legate de romantism nu există doar durere, tragedie, melancolie sau iubire imposibilă. Natura sublimată, o sursă de frumusețe pură, precum fetele tinere în floare, face și ea parte din manifestările sale. „În anii 1970”, continuă Florence Müller, „acest val romantic care lăuda întoarcerea la natură a făcut furori. Asociat cu mișcarea hippie chic, a susținut rochiile mari florale și lumina blondă și aurie a peisajului rural vara. Este foarte reprezentativ pentru brandul Chloé, de exemplu.”

Sursa: Tabu.RO

ARTICOLE SIMILARE

Matthew Williamson, colecție capsulă pentru BVLGARI

realitatea

Cele mai frumoase ținute de la Premiile Grammy 2021

Andreea Damian

Marc Jacobs va fi premiat pentru întreaga carieră

realitatea

Cum se întreține costumul de baie pentru a-l păstra mai mult timp

Andreea Damian

Locul în care fashion-ul și apetitul se întâlnesc!

Zach Galifianakis pozeaza in costum de baie pentru Vanity Fair

realitatea

Scrie un comentariu