Home > Agenda > stiri > Invazia Cristalurilor de Bohemia la MNAR

Invazia Cristalurilor de Bohemia la MNAR

  Între 11 septembrie și 7 decembrie ai timp să le iei pe mama și bunica ta și să faceți o incursiune în lumea prețioaselor vase din cristal, atât de râvnite și păstrate cu grijă în perioada postbelică și în anii comunismului.
Vei asista la o lecție despre cum se fabrică obiectele din cristal , pentru că ele reprezintă un fenomen unic în lume, a cărui exclusivitate se bazează pe echilibrul dintre producția manuală ăi cea tehnologică, dar și pe procesul artistic unic.

Singularitatea cristalurilor provine din faptul că procedurile tehnologice folosite în producția lor pot fi utilizate pentru serii mai mari de obiecte, mai rapid și la prețuri rezonabile, fără a exclude sticlarul din acest proces și fără pierdere de calitate în comparație cu produsele similare de lux manufacturate.
Nu este atunci surprinzător că inventivitatea metodelor dezvoltate în zona muntelui Jizera de ingineri, ajustori și sticlari, dar și viziunea antreprenorilor și investitorilor locali au făcut ca recipientele de parfum, călimările și accesoriile de masă produse în acest fel să fie cât mai prezente pe piața mondială.
Apoi vei trece prin perioadele istorice ale cristalurilor de Bohemia, născute din rețeta secretă a meșterilor din munții Jizera, în jurul anului 1750. Aceștia au început să producă flacoane suflate și tăiate și candelabre din cristale incolore, iar în prima treime a secolului al XIX-lea, aproximativ un milion de ciucuri de candelabru au fost produși anual în această regiune.
Existau aici, în acea perioadă, în jur de 130 de ateliere de tăiat și 15 ateliere de presat sticla. În cel de-al șaselea deceniu al secolului al XIX-lea, ciucurii de candelabru și flacoanele au devenit însăși temelia producției de cristaluri, o ramură nou apărută în industria Jablonec.
Către 1860 existau în zona Jablonec 281 de ateliere de tăiat și 24 de ateliere de presat sticla. În orice caz, producția de ciucuri a rămas la nivelul de un milion pe an.
Cele mai populare articole erau greutățile de hârtie (press-papier), călimările, flacoanele și, mai târziu, atunci când cererea de cristaluri a crescut din nou, pulverizatoarele.
În plus, la începutul anilor ’80, obiectele decorative din sticlă au început să fie exportate din zona munților Jizera, mai ales în India.

Piețele principale pentru cristaluri erau în Germania, Marea Britanie, Franța, Statele Unite, Italia, Rusia și statele balcanice. Ulterior, în 1896, prestigioasa revistă de specialitate Sprechsaal a promovat cristalurile de Jizera ca fiind de neegalat în privința cantității distribuite în întreaga lume.
La acea vreme, în producția de cristaluri din regiune erau implicate 2700 de persoane (numai operația de presare a ciucurilor de candelabru se desfășura în 40 de ateliere).
În aceeași regiune au fost create cristalurile artistice, în anii ’20 ai secolului XX. Existau două tipologii: pe de o parte, sticla presată cu ornamentații bogat profilate în relief, inspirate de opera lui René Lalique și, pe de altă parte, sticla de lux pre-presată sau suflată și tăiată, dar fără decorație și cu suprafața netedă, folosită mai ales în context casnic. „Stilul Lalique” a fost adaptat la producția din Jizera prin intermediul atelierelor de finisaj conduse de Joseph Schmidt în PÅ™íchovice (din 1924) și Johann Umann în Potočná (din 1926) sau a casei de export din Jablonec a lui Heinrich Hoffman (din 1924), care a definit, în 1930, însuși sensul acestei producții: de a oferi șansa decorării căminelor cu obiecte de sticlă de înaltă valoare artistică.

Producția de cristaluri de artă a fost ulterior preluată de alte companii, mai cu seamă Curt Schlevogt din Jablonec nad Nisou, administrată de ginerele lui H. Hoffman, Henry G. Sclevogt și care a elaborat, din 1934, colecția INGRID, după numele fiicei sale. Colecția INGRID a fost îmbogățită prin design-uri inedite, dintre care cele mai spectaculoase au fost lansate în anii de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial, când compania colabora cu artiști de renume european (Ida Schwetz-Lehmann, Vally Wieselthier, Ena Rottenberg, Mario Petrucci și alții).

Producția cristalurilor nu a încetat nicio clipă, în timpul celor două războaie mondiale și nici măcar după 1947, când naționalizarea a făcut ca numărul atelierelor, aparținând statului, să scadă simțitor.
Astfel a luat naștere Intreprinderea Națională de Cristaluri (Krystalerie), iar cristalurile au rămas un produs popular și intens exportat. E imposibil să nu găsești în vitrina din sufragerie a mamei tale o sticlă pentru cognac fabricată din cristal de Bohemia. Intreprinderile de stat au dispărut după 1989.
Ornela Company Limited a devenit succesoarea Intreprinderii Jablonecké sklárny în 1992 și a rămas cel mai mare producător de cristaluri din zonă. De la sfârșitul anilor ’90 și până în prezent Ornela a susținut inițiative de colaborare cu școli de arte decorative și creatori din afara țării pentru a crea noi modele.
 Compania Ornela a fost dizolvată în 2005, an în care a fost înființată o nouă companie, Jablonex Group. Mai multe detalii despre această expoziție specială și despre istoria cristalurilor de Bohemia găsești pe site-ul www.mnar.arts.ro și https://www.czech-it.ro/550/bohemian-crystalware-11-septembrie-18h00-mnar

Articole asemanatoare
Mari expozitii la Viena, in prima jumtate a anului 2015
Optimism si armonie la Body Mind Spirit Festival !
Vernisajul Beautiful Yesterday, poze și dichis la GALATECA
Expoziția The Rest Is Tomorrow, premiată la London Fashion Week, în vernisaj la GALATECA

Comenteaza acest articol

Invazia Cristalurilor de Bohemia la MNAR

by realitatea   3 min
0