Tabu
LIFESTYLESlider

În Japonia societatea se schimbă, OHITORISAMA – traiul de unul singur devine normalitate

De la cocktailuri la karaoke, tot mai mulți japonezi aleg să le consume singuri. Ce provoacă schimbarea uriașă în țara orientată în mod tradițional spre grupuri?

Japonia se schimbă: o societate care îmbătrânește rapid, un flux record de vizitatori din străinătate și mai mulți roboți ca oricând. În urmă cu un deceniu, aflam că mulți japonezi au fost atât de jenați atunci când au fost văzuți mâncând singuri la școală sau la cantina de la birou, au optat să mănânce ulterior într-o cabină de toaletă. Apariția acestui fenomen destul de dezgustător a dus la ceea ce a devenit cunoscut drept „benjo meshi” – „prânzul la toaletă”.

Dar Japonia se schimbă acum în direcția opusă. Există acum o oportunitate de afaceri neobișnuită în Japonia condusă de conformitate – oamenii ies să bea singuri în baruri exclusiviste. Și merge bine: în loc să se ascundă în standurile de toaletă, oamenii acum ies și se bucură să fie văzuți solo. Faptul că aceste baruri au o politică de a încuraja oamenii singuri îi ajută pe potențialii oaspeți care altfel ar putea fi deranjați în barurile obișnuite de grupuri mari de oameni sau de cuplurile obișnuite. Clienții pot stabili conversații între ei într-un mediu relaxat iar atmosfera asigură interacțiuni ușoare.

De la servirea mesei până la viața de noapte la călătorii, noile opțiuni de catering specifice persoanelor singure au tot apărut în ultimii ani. Fenomenul este cunoscut sub numele de mișcarea „ohitorisama”: oamenii aleg cu îndrăzneală să facă singuri toate lucrurile, părerile celorlalți nefiind importante.

În traducere liberă, „ohitorisama” înseamnă ceva de genul „petrecere de unul singur”. Căutați hashtag-ul pe Instagram în japoneză și veți găsi sute de mii de fotografii: mese de restaurant aranjate pentru o singură persoană, corturi de o singură persoană sau fotografii din vacanțe care evidențiază aventuri solo. În special în ultimele 18 luni, din ce în ce mai multe persoane și-au declarat dragostea pentru ohitorisama mai ales pe rețelele sociale.

O inovație recentă este „hitori yakiniku”. În sensul de „carne la grătar”, yakiniku presupune, de obicei, să stai în jurul unui grătar la o masă de restaurant cu un grup de oameni care să gătească în comun cantități impresionante de pui, vită sau carne de porc. Dar de când cu ohitorisama, singurul care stă la grătar (și mănâncă) tot – ești tu.

Chiar și sesiunile de karaoke se petrec mai nou în singurătate – o schimbare uriașă pentru sesiunile de karaoke clasice japoneze. În Japonia, locurile de karaoke sunt peste tot, adesea clădiri mari cu mai multe etaje de săli de karaoke private, construite pentru grupuri de diferite dimensiuni. Dar cererea cântăreților solitari a crescut și astfel sălile mari de Karaoke pentru grupuri au ajuns studiouri personale de cântag de dimensiunile unei cabine de magazin.

Deci mișcarea ohitorisama reprezintă o schimbare majoră. Dar ce determină mai exact această schimbare și de ce este considerată ea atât de semnificativă?

În multe țări, a fi singur în oraș nu e ceva atât de surprinzător. Dar într-o țară în care a face parte din grup a fost întotdeauna ceva apreciat și unde 125 de milioane de oameni sunt înghesuiți într-un arhipelag destul de mic ca dimensiune iar patru cincimi din acea țară este muntoasă și nelocuibilă cum e în Japonia… Spațiul a fost mult timp un lux, așa că s-a pus accentul pe colectivitate și pe adaptarea la nevoile celorlalți. Societatea japoneză trece printr-o schimbare demografică seismică în ultima perioadă. Valoarea natalității scade: anul trecut s-au născut doar 864.000 de bebeluși – cel mai mic număr din 1899. Numărul gospodăriilor cu o singură persoană este în creștere, de la 25% în 1995 la peste 35% în 2015, conform datelor recensământului. Scăderea numărului de căsătorii contribuie și ele la creșterea numărului persoanelor care trăiesc singure, pe lângă faptul că mai mulți vârstnici devin văduve sau văduvi. Drept urmare, pe fondul acestor noi mișcări demografice, modul în care se comportă consumatorii și modul în care se dezvoltă afacerile se schimbă.

ARTICOLE SIMILARE

Margaret Atwood și Bernardine Evaristo împart Premiul Booker 2019

Andreea Damian

Andra, apariție de senzație în costum de baie

Andreea Damian

Ruth Wilson spune că a părăsit serialul The Affair din cauza scenelor nud și a mediului „foarte toxic”

Dora Constantinovici

KIM KARDASHIAN va avea o fetita!

Nicole Kidman vrea să mai adopte un copil

Andreea Damian

Doua vedete se despart chiar dupa Anul Nou!

Scrie un comentariu