Home > Lifestyle > MUKBANG – fenomenul concursului de (consum) mâncat live pe Youtube tot ce ai în frigider

MUKBANG – fenomenul concursului de (consum) mâncat live pe Youtube tot ce ai în frigider

Nu știu voi dacă pățiți dar eu din când în când văd pe Facebook câte un clip în care cineva încearcă să mănânce ceva ori foarte viu, ori în cantități impresionante. Asta se numește MUKBANG.

Săptămâna trecută de exemplu, mi-a apărut pe peretele Facebook-ului un clip cu o tipă care încerca să mănânce o caracatiță de vie însă caracatița i se lipește de față și ea urlă încercând fără prea mult succes să îi dezlipească polipii de piele. Personal am ținut cu caracatița căci tipa a încercat în prealabil să o frigă de vie, chinuindu-se (și mai ales chinuind-o) să-i bage câte un tentacul într-un recipient cu ulei încins.

De ce ar face cineva așa ceva? E simplu, după ce am scris aici despre fenomenul HAUL pe Youtube, am descoperit și ce înseamnă fenomenul MUKBANG pe același canal.
Mukbang își are originile în Coreea și se referă la un clip (neapărat live dacă vrei să ai credibilitate) în care o gazdă mănâncă cantități mari de alimente în timp ce interacționează cu publicul. De obicei se petrece pe platforme de streaming gen Afreeca, YouTube, Twitch. Mukbang a devenit popular în Coreea de Sud în 2010. Alimentele variază de la pizza la fructe de mare, grăsime de porc, fidea sau deserturi și sunt consumate în fața unei camere pentru publicul interesat. Mukbang asta înseamnă în coreeană, că mănânci live ceva. Deși pare puțin probabil pentru majoritatea oamenilor, în lumea virtuală Mukbang este un adevărat fenomen cu o comunitate în creștere.

În Coreea spre exemplu, comportamentul alimentar este strâns legat de viață și cultură. Coreeni sunt foarte atenți la ceea ce mănâncă sau cum mănâncă, ce efect au alimentele asupra sănătății, etc. Totuși, probabil și din cauza unei culturi stricte care până de curând avea tendința să amendeze excesele alimentare, cumva, exact acolo fenomenul Mukbang s-a extins cel mai mult. Și spun asta pentru că între timp, după ce clipurile cu oameni mâncând live au făcut super audiență pe Youtube, mai nou, ele au apărut și în emisiunile tv tradiționale.

Dar se și câștigă din asta căci multe gazde ale unor clipuri Mukbang din întreaga lume primesc donații sau sunt racolate pentru parteneriate cu rețele de publicitate. Explicațiile pe care le dau specialiștii în comportament culinar spun că originea culturii Mukbang se află în singurătatea sud-coreenilor necăsătoriți, în aspectul social al mâncatului alături de cineva (în unele cazuri alături de mii de oameni) sau în satisfacerea celui care privește de a consuma diverse alimente, pentru că, privitul cuiva care mănâncă (uneori chiar ceea ce gătește tot live) îl ajută pe spectator să simtă plăcere fără a consuma el însuși ceva și deci, fără a încălca regulile standardelor culturale ale unui corp sănătos.

Mulți dintre cei care se filmează pretind că vor face exact ce le cer cei care îi privesc. În compilația de mai jos veți vedea că și în China a ajuns fenomenul iar că o doamnă mănâncă ceea ce pare a fi un picior de porc întreg, gătit cu multă grăsime, practic în același fel în care altcineva ar mânca o pară. Brrr.

Guvernul sud-coreean a anunțat anul trecut că va încerca să legifereze Mukbang-ul pentru că ar stimula tendința de obezitate însă oamenii amatori de astfel de clipuri s-au opus prin zeci de petiții reproșând guvernului că nici nu înțelege fenomenul și că vrea să și încalce libertățile individuale.

Ca orice fenomen, Mukbang are câteva vedete iar poate una dintre cele mai cunoscute este Yuuka Kinoshita din Japonia cu 5,15 milioane de abonați. M-am uitat puțin la clipurile ei, n-am văzut pe cineva atât de mic mâncând porții atât de mari de mâncare.

Dar mai sunt o grămadă de alți creatori de clipuri Mukbang în întreaga lume. Asiaticii sunt cei mai mari mâncători în acest sens. Și cum o nenorocire nu vine niciodată singură, au apărut unii “mâncători” care se filmează chinuind diverse ființe vii pentru ca impactul să fie cât mai mare și like-urile și abonații din belșug.

La noi există o anumită Francesca, apărută practic din neant dar care a fost invitată și la o emisiune tv tradițională de la noi în care în timp ce povestea despre locurile pe care le-a vizitat în ultima perioadă, a înfulecat un platouaș cu cartofi prăjiți.

I-am mai găsit și pe copiii de mai jos, ei au făcut puțină reclamă la KFC, nu au vizualizări spectaculoase ca asiaticii sau alte popoare dar par să vrea cu tot dinadinsul să recupereze cel puțin banii investiți în cartofi prăjiți și aripioare.

Am mai prins și un vietnamez făcând Mukbang cu mititei românești și sarmale. Adică serios, omul a făcut special mâncare românească după ce i-a scris cineva că ar trebui să încerce să mânânce mâncarea noastră tradițională și n-a găsit niciun restaurant românesc prin zona în care locuia.

Articole asemanatoare
Burgerii, fructele, pâinea: cele 10 alimente pe care ar trebui să le cumperi doar dacă sunt organice
De ce mâncăm mai mult decât avem nevoie – e bine să citiți asta acum, de sărbători
Parfumul comestibil – la pachet cu întrebările: pentru cine, de ce și cum?
Cum ne păstrăm silueta, fără a face antrenamente obositoare?

Comenteaza acest articol

MUKBANG – fenomenul concursului de (consum) mâncat live pe Youtube tot ce ai în frigider

by Dora Constantinovici   3 min
0