Tabu
CULTURESlider

PASTILA de ARTĂ ⎪ National Gallery în Al Doilea Război Mondial

1942, Londra. Kenneth Clark, directorul de la National Gallery, citește ziarul la orele dimineții. Deodată, descoperă un articol care îi este adresat. Printr-o scrisoare i se lansează apelul de a redeschide porțile muzeului său, închis din cauza bombardamentelor…

Kenneth Clark, cca 1970, fotografie © Bridgeman Images

Terapia prin artă

Redeschiderea muzeului ar reprezenta un gest cât se poate de periculos pentru operele expuse la National Gallery, însă Clark cade pradă emoțiilor în timp ce citește unul dintre argumentele autorului: „Fiindcă imaginea Londrei este afectată și mutilată, avem nevoie să vedem lucruri frumoase.”

Cum ar putea împlini dorința expeditorului său? National Gallery, la fel ca multe alte muzee, este golit de tablouri. Operele se află ascunse într-o mină dezafectată din Țara Galilor. Precauțiile nu sunt în van, fiindcă din 1940, nouă bombe au căzut asupra clădirii din Trafalgar Square. Luând în calcul iminența și imprevizibilitatea pericolului, muzeul nu poate reveni la programul său obișnuit.

Pompieri în acțiune după bombardamente, cca 1941, fotografie, © New York Times Paris Bureau Collection

Tabloul lunii

Dar londonezii au nevoie de artă, mai cu seamă în aceste vremuri de restriște.  Motiv pentru care Kenneth Clark ia o decizie uimitoare. Hotărăște ca lunar să expună o unică operă în muzeu. Toate măsurile sunt foarte bine gândite, în așa fel încât „tabloul lunii” să se afle în afara oricărui pericol. 

Doi angajați sunt responsabili să păzească lucrarea în permanență. La cel mai mic semnal de alarmă, aceștia sunt instruiți să evacueze incinta. În fiecare noapte, tabloul este depozitat într-o cameră subterană ascunsă. 

Evacuarea operelor de la National Gallery în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, cca 1939, fotografie, © Imperial War Museums

Spre bucuria lui Clark, publicul este încântat de această reîntâlnire. Inițiativa sa rămâne în vigoare până la finalul războiului. La vederea unei picturi de Titian, Velazquez sau Renoir, londonezii își recapătă încrederea și speranța în umanitate. După cum menționa și autorul scrisorii: „este riscant, dar merită.”  

Tabloul Noli me tangere de Titian a fost prima „operă a lunii” expusă la National Galerry în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, 1942, fotografie, © National Gallery, Londra

ARTICOLE SIMILARE

Focile dotate cu antene au ajutat oamenii de ştiinţă să dezlege un mister în Antarctica

Andreea Damian

Împodobim bradul… la Muzeul Satului

Andreea Damian

Destiny’s Child s-a reunit pe scena festivalului Coachella

Andreea Damian

Cătălin Măruță, înlocuit de Adela Popescu! Motivul pentru care prezentatorul dispare de pe sticlă

Andreea Damian

De ce sfârșitul unei prietenii este mai dureros decât despărțirea de un iubit

Andreea Damian

Sfaturi (simple) pentru a evita certurile politice de la masa de Crăciun și Revelion

realitatea

Scrie un comentariu