Home > Agenda > stiri > “Peisaj cu habitus national – interventie pe fundal gri-

“Peisaj cu habitus national – interventie pe fundal gri-

Interventia coregrafului Mihai Mihalcea are loc in cadrul proiectului „Amprenta”, episodul „Anticorp”, realizat de Vava Stefanescu la Centrul National al Dansului – Bucuresti. Cu aceasta ocazie zona fintinii din proximitatea Facultatii de Arhitectura "Ion Mincu va fi ocupata de un grup de invitati ai coregrafului Mihai Mihalcea, vineri 19 septembrie, incepind cu ora 18.00.

 Mihai Mihalcea a conceput interventia sa ca pe o actiune simpla de ocupare a unui spatiu public cu un numar insemnat de corpuri, cu care va construi o imagine prin care intentioneaza sa scurtcircuiteze privirea apatica a trecatorilor.
Intrebat care este motivul acestei alegeri, creatorul a declarat:
„Absenta constiintei civice si lipsa de reactie aproape generalizate sînt lucrurile care mă deranjează si mă nelinistesc cel mai mult la societatea romanească de astăzi (si de ieri). Indiferenta ubicuă, moliciunea privirii care trece peste lucruri ca si cînd n-ar fi acolo, usurinta cu care coabităm deseori cu variante ale monstruosului si cu care reusim să ne justficăm, ne arată că nu percepem consecintele gesturilor si actiunilor noastre. Că reactionăm de cele mai multe ori fără constiinta valorilor pe care ne întemeiem practicile, obiceiurile, gesturile si actiunile. Exagerînd un pic s-ar putea spune că în afara instinctelor primare care ne apără de pericolele imediate nu avem nici un senzor activ pentru ceea ce ne afectează. Ne lipseste sensibilitatea la schimbările politice si sociale care ne afectează ca indivizi si ca grupuri si, ca urmare, nu reactionăm.

Desi istoria noastră e plină de viteji, eroi si martiri, mi-e teamă că (non) reactia la seria de evenimente petrecute în istora recentă si foarte recentă a Romaniei ne oferă o altă posibilă întelegere a felului în care romanii s-au comportat deseori, ca cetăteni si ca natiune, de-a lungul timpului. Mă întreb deseori de unde atîta tolerantă pentru intolerabil? De unde atîta lejeritate a acceptării si pînă unde se poate întinde aceasta? De ce dăm atîtea semne de inconstientă sau/si infantilitate? De unde ne vine rezerva uriasă de acomodare cu aproape orice? Ce mai trebuie să ni se întîmple pentru a întelege că ”toate astea n-ar trebui să ne privească, dacă nu ne-ar privi direct”?

Nu intentionez decit sa scurtcircuitez logica privirii adormite a celor care vor traversa spatiul respectiv in ziua si la ora anuntate si a le propune o tema de reflectie care sa nu fie generata de vreun discurs rostit, ci de imaginea corpurilor lungite pe asfaltul acelei zone atit de incarcate de amintiri recente. Este de fapt o continuare a unui proiect al meu pe termen lung in care corpul este uneori mesajul in sine, iar alteori devine mediatorul unor forme multiple de exprimare/comunicare.” (Mihai Mihalcea)

Mihai Mihalcea a absolvit Liceul de Coregrafie “Floria Capsali” si Universitatea de Artă Teatrală si Cinematografică, Sectia Coregrafie, Bucuresti. Timp de doi ani a fost dansator la Komische Oper, Berlin, iar ulterior a colaborat cu „Compania Christian Trouillas” din Paris. A studiat la în cadrul „Six Week School Program” (American Dance Festival, S.U.A.) si a fost bursier al Pepinieres Europeennes pour Jeunes Artistes din Paris. A predat cursuri de dans contemporan la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali” si a sustinut cursuri si ateliere la Liceul de Muzică “Dinu Lipatti”, la Academia de Teatru din Iasi, la Theatre International de la Cite Universitaire din Paris, Centre Choregraphique National de Franche-Comte din Belfort, La Manufacture, Atelier du Rhin – Centre dramatique regional, Colmar, si la Tanzquartier Wien. Din 1999 îsi desfăsoară activitatea artistică în cadrul Solitude Project. A făcut parte din echipa de fondatori ai Centrului Multi Art Dans unde, pînă în 2002, s-a ocupat de directia departamentului de spectacole. A dansat si a creat spectacole si lucrări coregrafice prezentate în: Franta, Germania, Italia, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ukraina, Portugalia, Polonia, Ungaria, Olanda, Belgia si Slovenia. Mihai Mihalcea a fost artist in rezidenta invitat la Tanzquartie Wien, Centre national de la danse – Paris si Hebbel Theatre Berlin. Prezenta sa pe scenele internationale a fost remarcată în publicatii ca: Le Monde, Berliner Zeitung, Paris-Match, Liberation, Danser, Ballet-Tanz International, La Republica, Dance Theatre Journal. Din 2006 Mihai Mihalcea ocupa functia de director al Centrului National al Dansului din Bucuresti. Pentru proiectele pe care le-a derulat a fost nominalizat de Maison d’Europe et d’Orient – Paris pentru premiul “Paris-Europe 2006”. Pentru impunerea unui spatiu cultural nou si dinamic si pentru deschiderea unei arte cu public specializat spre zone multiple ale culturii de azi, Mihai Mihalcea si echipa pe care o conduce au adus Centrului National al Dansului Marele Premiu al revistei Cuvantul 2006.

Articole asemanatoare
10 minute
Experiment inedit: ce ți se poate întâmpla dacă privești timp de 10 minute în ochi pe cineva
Aluminiu
Un video viral dezvăluie modul bizar în care poți face doza de suc să devină transparentă
Mari expozitii la Viena, in prima jumtate a anului 2015
O cercetatoare a facut sex cu un delfin in numele stiintei

1 Response

  1. IoanaC

    Nu e vorba doar de indiferenta si de lipsa de reactie fata de evenimente din istoria recenta, ci mai ales de o apatie generalizata fata de ORICE eveniment. Oamenii se uita pasivi la un incident, nimeni, sau prea putini, reactioneaza cand cineva e agresat, cand cineva pica pe strada, cand cineva intinde o mana cerand ajutor. E greu de inteles asa ceva. Intr-o situatie in care as avea nevoie de ajutorul altora, mi-ar placea sa cred ca ei, chiar si necunoscuti de pe strada, ar interveni pentru mine. Fie numai si pentru aceasta situatie ipotetica oamenii ar trebui sa nu ramana pasivi, sa nu se multumeasca cu statutul de privitor: nu se stie niciodata cand s-ar putea afla intr-o situatie similara. Tocmai instinctul de conservare ar trebui sa ne puna in miscare, sa ne faca sa actionam si in interesul altora. Un exemplu de implicare: la Timisoara, oamenii indignati au protestat fata de cercetarea in libertate a soferului nepasator si plin de bani care a omorat un tanar aflat pe trotuar; rezultat: justitia (poate si datorita acestor proteste si mediatizarii) a hotarat ca acesta ramane in arest pe parcursul cercetarii si procesului. Ar trebui sa ne indignam mai des, chiar daca nu suntem direct afectati. Felicitari lui Mihai Mihalcea pentru idee, sper sa fie inceputul unei indignari contagioase! 🙂

Comenteaza acest articol

“Peisaj cu habitus national – interventie pe fundal gri-

by realitatea   3 min
1