Tabu
CULTURESlider

Rezidența BRD Scena9 ⎢Expoziția „PostPunk”

„PostPunk” (26 martie – 09 mai, Rezidența BRD Scena9) este o expoziție-investigație a scenei artistice recente din perspectiva unor întrebări ridicate de mișcarea locală punk din România la începutul anilor 1990.

Emancipare politică, etică, estetică. Dadaism meets cinism antic. Nesupunere politică. Rezistență etică (DIY), activism individual și comunitar, solidaritate, hedonism radical, defulare, excentricitate, aici și acum. Experiențe performative muzicale (bruitism, industrial), vizuale (fanzine, pliante, postere) transgresiune a regulilor și formelor estetice academice, contra culturii tradiționale și mainstream.

Despre PostPunk

După 1990, vibe-ul punk s-a cristalizat în exprimări artistice diferite, performance, body art, foto, video, multimedia și a dat naștere unor trupe ca Terror Art, Haos, Skandal, Null 00 sau AntiPro și a unor fanzine ca Revolta punk sau Love kills, importantă azi pentru mișcarea feministă autohtonă.

Expoziția PostPunk creează un traseu prin istoria acestei mișcări pe care o readuce la viață pentru publicul larg. Mai mult decât o recuperare a unui patrimoniu cultural imaterial al unei generații, expoziția PostPunk de la Rezidența BRD Scena9 își propune să chestioneze prejudecățile dominante față de ierarhiile de gen, etnice, rasiale şi de clasă, față de normele sociale și sexuale atomizante și uniformizante. 

Curatorii proiectului, Mihai Laurențiu Fuiorea și Raluca Oancea, provoacă astfel întâlnirea dintre punkeri cu ștate vechi ca Rocco, lider al mișcării punk din Craiova și solist Terror Art, Ionel Ciupureanu, poet și colaborator al aceleiași trupe, și artiști vizuali din tânăra generație, în mod evident, influențați de estetica culturii punk precum Megan Dominescu, Bandi Sasha Robert și o parte din colectivul Biserika (MR, pnea & Sergiu Sas).

Curatorii expoziției PostPunk

Având ca punct de plecare o consistentă arhivă muzicală și vizuală a mișcării punk underground din Craiova, expoziția curentă își propune să investigheze în ce măsură mai este prezent pe scena contemporană a artei acel spirit subversiv de „revoltă a tinerilor“ față de diferite forme de represiune și uniformizare. Ne vom întreba, astfel, dacă arta mai poate fi astăzi transgresivă, dacă etica Do it yourself, ca etică a acţiunii și remediu la pasivitate, ca ieșire militantă minoritară și marginală din rangul valorilor spectacolului, funcționează încă.

 Raluca Oancea (Nestor)

Raluca Oancea (Nestor) este lector la Universitatea Națională de Arte din București pe teme de estetică și artă media. Profilul său interdisciplinar include o licență în filosofia culturii și una în computere, un masterat în arte vizuale și un doctorat în teorie media, centrat pe investigarea noilor și vechilor categorii estetice care circumscriu atât fotografia, filmul și arta digitală, cât și relația dintre noile tehnologii și arta contemporană. 

Este, de asemenea, curator independent și autor de texte pentru publicații culturale și academice ca: Praesens, Camera Austria, Ekphrasis, Eikon, Vremea, Scena9, Zeppelin, Revista ARTA, Revista de Filosofie, Annals of the University of Bucharest.

Crizele de astăzi cer reînnoirea practicilor sociale, practicilor estetice, practicilor de sine și raporturilor cu ceilalți. Experiența grupurilor alternative cum este punk-ul nu trebuie văzută ca un experiment muzical, social sau politic care și-a trăit perioada sa de glorie, ci ca o sursă de interogare a prezentului. Era – și încă mai poate fi, dar în alt mod, reinventat – o alternativă contra inchiderii și uniformizării, contra replierii identitare, a funcțiilor si rolurilor de putere. Astfel, problema punkului, așa cum o vedem noi, nu e importantă doar ca reciclare a unei memorii individuale sau culturale ci prin faptul că poate chestiona modurile noastre actuale de a fi. 

Mihai Laurențiu Fuiorea

Mihai Laurenţiu Fuiorea, licențiat în Filosofie la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, şi-a continuat studiile cu un master în Etici Publice Contemporane la Universitatea Paris Est-Créteil, iar în prezent este profesor de filosofie și membru doctorand al Centrului de Cercetare în Istoria Ideilor Filosofice (CCIIF) din cadrul Facultăţii de Filosofie din București, unde a ţinut seminarii de estetică, de etică şi de antropologie politică. Pentru doi ani de zile a fost membru al grupului de cercetări doctorale multidisciplinare «Phalanstère» la Universitatea Paris 8 Vincennes Saint-Denis. 

De asemenea, a fost seminarist invitat la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi la Universitatea Naţională de Teatru şi Film din Bucureşti. Este interesat, în mod deosebit, atât de filosofia contemporană, de filosofiile şi politicile artei, de teatru şi de cinema, cât şi de contracultura underground. Din 1993 este membru fondator al trupei de muzică post-punk Terror Art din Craiova.

Programul de vizitare

Pe 26 martie, expoziția va fi deschisă între 18:00 și 21:00, în prezența artiștilor. Programul de vizitare al expoziției în continuare va fi de marți până vineri, între 16:00 și 20:00, și în weekend, între 13:00 și 20:00. Expoziția se va desfășura respectând toate normele igienico-sanitare. Vă veți putea programa vizita pe linkul de la Tickets.

Rezidența BRD Scena9 este un centru de cultură contemporană creat de BRD – Groupe Société Générale, într-o clădire declarată monument istoric de pe strada Ion Luca Caragiale, nr. 32. În prezent, împreună cu Fundația9, colectivul Rezidenței BRD Scena9 dezvoltă programe în acest spațiu unde gânditorii și creatorii relevanți se întâlnesc cu publicul și folosesc artele, cultura și dialogul pentru a înțelege mai bine lumea în care trăim.

ARTICOLE SIMILARE

Dani Oțil a devenit tată. Ce promisiune i-a făcut fiului său. Mesaj emoționant

Andreea Damian

Premiile MTV 2021. Ce ținute extravagante au purtat vedetele

Andreea Damian

Jucăria care a cucerit rapid și copiii din România produce cancer și infertilitate

Andreea Damian

Ce se întâmplă în corpul tău când mănânci prea repede

Andreea Damian

Câteva lămuriri pe tema Mindfulness-ului doamnei Valerie Cioloș Villemin

Dora Constantinovici

Cartea anului 2011, în “Biblioteca Polirom”

Scrie un comentariu