Tabu
LIFESTYLESlider

Șarmul discret al cadoului de curtoazie

A oferi un cadou atunci când suntem invitați să cinăm la cineva acasă este un obicei recomandat în toate cărțile de bune maniere începând cu secolul al XIX-lea. În societatea actuală, cutuma „cadoului de curtoazie” revin sub forma obiectelor personalizate propuse de buticurile de lux pariziene. 

Cadoul de curtoazie 

Expresia, deși desuetă, își păstrează în continuare eleganța. „Cadoul de curtoazie” este oferit cu prilejul unei invitații la cină sau atunci când petrecem un week-end ori un sejur întreg acasă la prieteni și cunoștințe, ca formă de gratitudine față de gazda generoasă și primitoare. Este un obicei apreciat în rândul mai multor persoane decât ne-am putea închipui și care nu s-a demodat de-a lungul timpului. 

„Am câteva principii legate de acest subiect, precum acela de a trimite flori înainte de cină, mai degrabă decât a le oferi în seara respectivă pentru a nu deranja gazda casei, preocupată cu pregătirile de rigoare sau a nu aduce o sticlă de vin, fiindcă poate fi perceput ca un gest insultător la adresa celui care are deja în meniul serii vinuri.”, susține Jobic, un parizian autentic, detaliind semnificațiile gestului de a face cadouri în contexte diverse, teoretizat de antropologul Marcel Mauss în Eseu despre dar

Prefer să aduc o șampanie, o ciocolată, o carte sau chiar un obiect personalizat. Toate aceste ritualuri datează de foarte mult timp și sunt prezente chiar și în volumul de referință al baronesei Staffe. Blanche-Augustine-Angèle Soyer, care nu avea decât un pseudonim de sorginte aristocrată, a scris în 1889, cu un secol înaintea baronesei de Rothschild, un best-seller reeditat și în ziua de azi, intitulat Convenții sociale: regulile manierelor în societatea modernă. La Capitolul Cadouri, adresat burgheziei aflate încă în ascensiune, ea recomanda mai multe categorii de daruri cu care nu putem da greș: flori, bomboane, bijuterii, obiecte din porțelan sau produse de parfumerie și toaletă.

JOBIC

Tradiția caselor de lux 

După mai bine de un secol, mărcile de lux reiterează importanța acestei tradiții. La Celine, «objets à vivre», imaginate de Hedi Slimane pentru fumători și jucători se regăsesc pe rafturile buticurilor, lângă piese vestimentare și produse de marochinărie. 

Pachetele de cărți și brichetele constituie o noutate în oferta de la Celine, însă, în vechile magazine de bijuterii, ele au existat dintotdeauna. Este cazul brand-ului american Tiffany & Co., unde celebrele inele de logodnă cu diamante și bijuteriile din argint nu au eclipsat în totalitate colecțiile obiectelor de lux. Acestea din urmă au fost propuse spre vânzare încă de la inaugurarea primului butic Tiffany & Co., din anii 1830, la New York, de către asociații Charles Lewis Tiffany și John B. Young. 

Și Cartier a urmat aceeași rețetă. Obiecte din porțelan sau argint, sticle, vaze și produse de papetărie, „destinate unei vieți mai frumoase”, au fost dintotdeauna prezente în cataloagele și magazinele Cartier alături de colecțiile de bijuterii. 

„Faimoasa artă de a trăi à la française a persistat de-a lungul secolului al XX-lea, traversând perioade pline de fast ca deceniile 1920-1930 și anii 1970-1980. Obiectele evoluează în funcție de epocă. De pildă, accesoriile pentru fumători, foarte în vogă deunăzi, au căzut acum în dizgrație.”, susține Pierre Rainero, directorul patrimoniului Cartier. „Afișând aceeași exigență a calității și creativității ca cea imprimată bijuteriilor sau orologeriei, ele sunt mai speciale decât cadourile facile și accesibile.”, adaugă el. 

Revenirea la eleganță și tradiție a casei Cartier a fost marcată de lansarea din această iarnă a patru linii de produse, care includ vaze, tocuri de ochelari și instrumente de scris, ce au inscripționate cele două embleme recognoscibile: pantera și dublul C.

Cultura obiectelor frumoase aparține, fără dar și poate, lumii modei și este o valoare împărtășită de case ca Hermès, Louis Vuitton și Christian Dior. Clienții probabil că nu-și amintesc, însă primul butic deschis de Dl. Dior în 1947, inaugurat odată cu fondarea casei sale de modă, purta numele Colifichets și dispunea de un spațiu dedicat obiectelor de lux și cadourilor diverse. Un univers care inspiră și astăzi colecțiile casei din avenue Montaigne. 

Principii atemporale 

În fața acestei oferte atrăgătoare, principiile baronesei Staffe își păstrează actualitatea: „Pentru a oferi un cadou potrivit, trebuie studiat gustul celui pentru care acesta este destinat. Există inși care nu se iau decât după propriile preferințe.” 

Și baroneasa continuă, învățându-i pe cititori să fie politicoși atunci când le sunt oferite daruri: „Când primim un cadou, este bine să ne mărturisim, după caz, gratitudinea, satisfacția, bucuria sau plăcerea. Iar dacă obiectul primit ne displace? Trebuie să ne arătăm fericiți de intenția și atenția oferită, bucuroși că dorința persoanei care ne-a adus cadoul a fost de a ne oferi ceva frumos sau folositor.”

sursa: Le Figaro 

ARTICOLE SIMILARE

Experții în limbajul trupului au aflat de ce Melania Trump pozează cu gura ușor deschisă

Andreea Damian

Jada Pinkett Smith o vrea pe Meghan Markle în emisiunea sa

Andreea Damian

Rihanna și-a lansat linia de lenjerie intimă. Colecția include și cătușe cu blană

Andreea Damian

10 probleme de frumusețe pe care le rezolvi cu ulei de ricin

Andreea Damian

Meghan Markle este însărcinată. Ce titlu regal va primi bebelușul

Andreea Damian

Consumul de somon reduce riscul de artrită reumatoidă

Scrie un comentariu