Tabu
Image default
HEALTH

Sfaturi pentru a-ți optimiza somnul și sănătatea

Somnul, ca și alimentația sau exercițiile fizice, este foarte important pentru sănătatea fizică și mentală a oamenilor. După o zi de muncă sau studiu, somnul este o necesitate, îi oferă corpului odihna de care are nevoie, ajută corpul să-și recapete energia și forța fizică pentru a fi în formă bună a doua zi.

Oamenii au obiceiul de a se juca pe telefon noaptea, verificând rețelele de socializare, sau de a sta mult timp pe laptop ori la televizor, chiar înainte de culcare. Asta înseamnă că se expun la lumina albastră emisă de dispozitivele electronice, computere, telefoane mobile, televizoare. Când vine vorba de lumina albastră, momentul de expunere este cel care contează pentru sănătatea ta.

Există studii ale cercetătorilor care arată că lumina albastră afectează ceasul biologic al corpului și poate reduce calitatea somnului. Lumina de pe ecrane trimite semnale creierului care interferează cu producerea de melatonină – hormonul somnului – și asta te poate face să te simți mai obosit a doua zi, deoarece calitatea somnului nu a mai fost optimă.

Somnul slab a fost asociat cu riscul de a dezvolta imunitate redusă, anxietate, depresie, neurastenie, răceală, boli gastro-intestinale și creștere în greutate. De asemenea, deficitul de somn poate crește riscul de diabet, boli de inimă și chiar cancer.

Experții au spus că lipsa somnuluipoate favoriza declinul funcției creierului. Ei au precizat că somnul nu este doar o stare de odihnă, este o modalitate prin care se repară funcțiile creierului. În opinia lor, un om care va dormi suficient, va putea să-și amintească ceea ce a experimentat în timpul zilei, pentru că aceste informații vor fi arhivate în memorie, în timpul somnului. Dacă nu doarme suficient este posibil să nu-și amintească ceea ce a învățat și trăit, lucru care poate duce la o senzație de amnezie, la o incapacitate de progres.

Specialiștii au spus că lipsa somnului poate contribui la dezvoltarea unei proteine toxice în creier (numită beta-amiloid) care a fost asociată cu boala Alzheimer. Cu cât se acumulează mai mult beta-amiloid în creier, cu atât crește riscul de a suferi de demență.

Cum îți poți optimiza somnul și sănătatea?

Mulți oameni consideră îmbătrânirea drept fiind principalul motiv legat de incapacitatea de a dormi bine. Totuși, în ziua de azi, există și alți factori care pot afecta calitatea somnului și anume: stresul, grija pentru anumite aspecte din viață, îngrijorările față de problemele din viața profesională și de familie, etc.

Specialiștii în domeniul medical spun că depresia este o boală sau o stare rea a oamenilor și ea duce adesea la incapacitatea de a dormi suficient noaptea. De asemenea, s-a constatat și faptul că oamenii care au un somn slab tind după un timp să devină deprimați. Ei au o stare de spirit scăzută, somnolență, insomnie, senzația că-și pierd cheful de viață și vitalitatea, sunt neatenți, indeciși, apăsați de gânduri negative. Și melancolia se referă la un fel de depresie, emoțiile pe care le experimentează oamenii fiind și de teamă sau îngrijorare.

În ziua de azi, aproape toată lumea poate avea la un moment dat stări de proastă dispoziție. Acestea sunt create de problemele vieții, de nemulțumirile care apar la locul de muncă sau în familie, de boli, dificultăți financiare și multe altele. Depresia nu este cauzată de un singur factor, ci de o serie de evenimente sociale, de diverse situații stresante.

Și lumina albastră poate crește șansele de depresie. Unii medici au spus că expunerea mult timp la lumină albastră poate produce oboseală oculară, dar și boli psihice, cum ar fi depresia. De fapt, lumina albastră nu provoacă în mod direct această boală, dar poate duce în timp la stări depresive. Expunerea la lumina albastră inhibă secreția de melatonină, astfel este afectată direct calitatea somnului. Prin urmare, ea este dăunătoare deoarece provoacă insomnie, crește șansele de depresie și de a dezvolta boli majore.

Studiile cercetătorilor au arătat că mai mult de 90% dintre pacienții cu depresie au și simptome de insomnie. Pentru a combate efectele negative ale luminii albastre se pot purta ochelari de vedere cu lentile speciale, care filtrează acest spectru de lumină. Dacă se adaugă la lentile și o acoperire anti-orbire se poate reduce și tensiunea digitală a ochilor. Acești ochelari sunt printre cele mai actuale tendințe în materie de ochelari și au filtre optime pentru lumina albastră (emisă de dispozitivele electronice) ce reduc oboseala oculară, încordarea ochilor și problemele de somn.

ARTICOLE SIMILARE

Cum să crești o mulțime de plante de interior și cu ce te ajută ele

realitatea

Anxietatea pe timpul pandemiei. Cum să faci față vieții după izolare

Andreea Damian

Primul vaccin nazal anti-Covid-19, testat pe oameni

Andreea Damian

4 metode simple prin care scapi de mahmureala

realitatea

Inteligența artificială poate ajuta la identificarea afecțiunilor cardiace

Andreea Damian

Avertisment sumbru: Coronavirusul circulă mai rapid decât în primăvară

Andreea Damian

Scrie un comentariu