Home > Agenda > Stephenie Meyer likes this

Stephenie Meyer likes this

Dacă e un lucru pe care nu-l înţeleg în viaţă, acesta e încăpăţânarea oamenilor de a scoate la nesfârşit aceeaşi carte, acelaşi album muzical, respectiv acelaşi film. Aşa se nasc oameni înţepeniţi solid în proiecte, ca Paulo Coelho, Ştefan Hruşcă şi, iată, Mark Waters.

Omul ăsta încasase deja gloria mundi cu un film pe tema conflictelor dintre liceence puse pe harţă, în 2004, cu Mean Girls, unde, dincolo de redutabila carismă a unei Lindsay Lohan care, pe atunci, încă nu se ruga cu “Cocaina noastră cea de toate zilele” şi a unei Rachel McAdams sclipitor de malefice – dacă n-ai un antagonist la fel de carismatic ca protagonistul, genul ăsta de film se surpă ca o casă prost proiectată – Waters beneficiase şi de un scenariu fabulos, scris de una dintre marile comediene americane, Tina Fey. Aşadar, ce era de exploatat pe subiect, Waters exploatase; mulsese vaca până la ultimul strop; n-ar fi trebuit să reviziteze tema niciodată, pentru că îi era clar oricui că nu avea cum să se autoegaleze.

De data asta, a ales să ecranizeze un roman cu vampiri atât de prost, încât, prin comparaţie, Stephenie Meyer pare demnă de Pulitzer. Seria Vampire Academy de Richelle Mead numără deja 6 (şase!) volume. E ofticant că oamenii talentaţi suferă de writers’ block şi lasă în urmă, uneori, până-n cinci cărţi, în timp ce grafomanii n-au nici o jenă să aştearnă penibilitate după penibilitate. La vizionarea de presă s-a dat şi primul volum. Abia după ce m-am uitat prin el şi am citit câteva pasaje odios de stupide, mi-am dat seama că, realmente, autorii filmului scoseseră tot ce se putea. Era ca şi cum Waters i-ar fi fost dator vândut lui Mead şi ar fi zis: “Te ecranizez şi mă ierţi de datorie”. Altfel nu-mi explic de ce ar fi ales cineva să se chinuie cu ceva atât de sinistru de prost. Măcar de o lua tot pe Tina Fey la scenariu; ea ar fi găsit, garantat, căi de a face mişto de tot fake-ul pompos, scriitura infantilă şi, mai presus de tot, mentalitatea de gâscă proastă care curge literalmente dintre paginile cărţii ăleia. N-ai cum să tratezi serios o astfel de carte şi să nu-ţi iasă un film la fel de idiot.

Intriga e adeseori în sine, se propun multe subintrigi, şi nici una nu se dezvoltă în adevăratul sens al cuvântului. Ai fi putut face un film decent, de exemplu, cu cele două fete, moroiul Lisa şi dhampirul Rose, fugite de la Academie şi luptând să se integreze în viaţa simplă a unui orăşel american. Dar nu. Abia e aruncată tema, şi deja o şi abandonăm, pentru că gardienii-vampiri vin deja să le înhaţe pe cele două fugare şi să le care înapoi la Academie.

Moroi? Dhampir? WTF? Veţi întreba voi. Păi, ca să complice puţin structura socială a fiinţelor sugătoare de sânge, Richelle a decis că vampir şi atât e sooo anii 80. Şi atunci i-a împărţit în dhampiri (cei mai apropiaţi de oameni), moroi (vampirii buni, predominant magicieni, care nu ucid, drept care, se pot plimba ziua), şi strigoi (vampirii cei răi, care nu cunosc mila, şi care, practic, sunt nişte maşini devoratoare de orice altceva, drept care, unica reacţie justă faţă de o astfel de fiinţă e o ţepuşă de argint în inimă).

Complicat, nu? O lecţie despre castele sociale în India v-ar fi plăcut mai mult?

Evident că Richelle ratează să dinamiteze această construcţie cu un amor interspecii, cum ar fi făcut un autor cu un minim de creier. Moroiul Lisa se îndrăgosteşte, convenabil, tot de un noroi de sânge nobil, iar dhampirul Rose, de dhampirul profesor de arte marţiale Belikov. Ah, ceea ce-mi aduce aminte de altă nedumerire. De ce toţi vampirii ăştia buni sunt prinţi ruşi? Probabil că Richelle Mead avusese un crush pentru Dostoievski în adolescenţă. Şi desprinsese din el doar titulaturile străvechii aristocraţii ruseşti, nu complexitatea umană şi emoţională care dă valoarea universului dostoievskian.

În fine, să scurtăm: cele două vampiroaice sunt aduse înapoi la Academie, care arată inexplicabil de gotic pentru secolul XXI în care ne este clar de la început că suntem, şi în care Rusia nu mai e monarhie de mult. Cum Dumnezeu să ai laptop şi să faci referiri la iPhone în palatele alea medievale, şi să nu mori de jena a cât poţi fi de incoerent? Dincolo de asta, începe o duşmănie ca-n Mean Girls, dar cu o antagonistă atât de insipidă, de lipsită de personalitate şi de anticarismă, încât nici măcar animalele hăcuite şi mesajele de sânge pe care le găsesc eroinele când se aşteaptă mai puţin nu te ating. NU ORICINE POATE FACE EROI NEGATIVI.

Deşi Zoey Deutch, interpreta Rosei, face eforturi de-a dreptul vampireşti să ducă filmul înainte cu mult farmec şi drăgălăşenie, faptul că nimic nu se leagă şi că totul e obositor de expozitiv şi de previzibil condamnă filmul la stupizenie deosebit de gravă şi, anticipez, nominalizări la Zmeura de Aur pe toată linia. Stephenie Meyer poate dormi liniştită. Se poate scrie mai prost despre vampiri decât o făcut-o ea.

………………………………

Dar nu m-am dus în zadar la cinema ieri. Am văzut trailerul noului film Wes Anderson, The Grand Budapest Hotel, film despre care ştiam că a deschis Berlinala anul ăsta. M-am îndrăgostit nebuneşte, pasional şi totuşi tandru, şi am călărit torentele toată noaptea, dar în van. Deci, în curând pe ecrane:


Articole asemanatoare
Şi ei au fost vampiri cândva!

11 Responses

  1. Madalina

    Un singur lucru am de spus despre acest articol: sa va fie rusine pentru faptul ca murdariti reputatia unei autoare de succes,dupa cum au confirmat chiar cei de la New York Times. Dar, deh, la ce ma mai mir? Romanul tot roman e,niciodata nu apreciaza literatura de calitate, iar cand vine vorba despre jurnalistii romani, mi se face greata. Nu filmul e penibil, nu romanul este penibil. Penibili sunteti voi!

  2. Rose

    Nu pot sa cred ca sunt in tara asta jurnalisti asa incuiati la minte care nu pot intelege substratul acestui roman si al filmului. Accentul nu se pune neaparat pe vampiri ci pe legatura speciala de prietenie dintre Rose si Lissa de asemenea era nevoie dupa ani de zile de o autoare care sa creeze o eroiña puternica si independenta! Cum poate acest roman si acest film sa fie comparat cu twilight?! Pentru numele lui dumnezeu erau vampiri care sclipeau!!! O eroina care avea nevoie sa fie salvata in foecare secunda! Dar ce ma minra…la noi in tara manelele au ajuns sa faca legea asa ca am ajuns o tara de inculti!

    1. lorena

      Pot să-ţi dau o listă de zece cărţi cu prietenii între eroine şi cu femei independente şi puternice, dar care (cărţi) să aibă şi valoare literară?

      1. Lorena

        Hai sa nu ne dam mari ca avem “valoare culturala”. Critica asta se bate cap in cap cu succesul autoarei in topurile New York Times, asta trebuie sa punctez. Pe de alta parte… un elev de clasa a 6-a stie sa aprecieze mai bine o carte decat autorul acestui articol.

  3. #Lissa

    Dumneavoastra tocmai ati ras de folclorul romanesc.Moroii si strigoii sunt prezenti in legendele din Romania.Ati citit macar inceputul cartii?Rose si Lissa sunt aduse inapoi la Academie.Richelle, care are o gramada de premii in literatura si e iubita de o gramada de oameni pentru cartile sale, are un stil unic de a scrie.Moroii iubesc trecutul.Academia seamana cu un un castel gotic deoarece a fost construit in aceasta perioada.Sunt multi care s-au dus la film,care nu au citit cartile, si au zis ca e genial.Scenariul a fost scris de mark Waters.Stiti cine e?Sau nici asta nu stiti.Macar putina cultura din Romania,dar nu.Rose are 17 ani.Normal ca face referire la un telefon.Fetele de varsta ei se gandesc doar la baieti si petreceri,dar nu si Rose.Ea trebuie sa o protejeze pe Lissa.Nu are dreptul la putina normalitate?daca va duceti intr-un liceu din Romania o sa vedeti ca toate fetele au aceasta mentalitate in cap: Eu sunt cea mai frumoasa.Sunt prea grasa.Am sanii prea mici. Zmeura de aur? Serios? Nu e un film perfect,dar nici chiar asa. E un film pentru adolescente care eu il cred amuzant si perfect.

    1. Lorena

      Exact. Nu am citit in viata mea un articol mai prost. Iar inainte de asta, ar trebui sa va interesati la ce categorie de varsta este incadrat filmul: YA (asta inseamna Young Adult, apropo) si – bineinteles – categoria adolescentilor. Asta in primul rand.

      In al doilea rand, “cultura tampita” pe care o prezinta cartea “Academia Vampirilor” si filmul omonim are la baza CULTURA ROMANEASCA. Se presupunea ca reporterii trebuiau sa se mai intereseze inainte de a scrie un articol, corect? Mie imi este si rusine sa citesc acest articol, dar sa scriu unul asemenea? Huh.

      1. Andreea

        @Lorena
        Si totusi, de ce tocmai la acest film ati inceput sa sariti cu gura? Ce castigati daca faceti toate astea? Macar ati citit toata cartea de la cap la coada sau doar asa, cateva fragmente care v-au sarit in ochi? Nu toate cartile care sunt cu vampiri trebuie sa se asemene cu cei care existau acum multa vreme, purtand mantii, dormind in cosciuguri sau cu ( , ) capul in jos, omorand oamenii care le ieseau in cale, sugandu-le sangele si multe altele de genul acesta. Poate ca s-a inspirat din folclorul romanesc, dar a luat doar ce a vrut sa foloseasca pentru cartile ei. Fiecare scriitor scrie in felul lui; e cartea lui, poate adauga absolut ce vrea la ea, asa cum faceti si dvs. Ceea ce a scris Richelle Mead e de o mie de ori mai bine decat chestia cum ca vampirii “stralucesc” sau mai stiu eu ce alte prostii. Asa ca nu va mai treziti criticandu-i pe altii si cartile pe care le scriu, cand ati putea fi chiar dvs in locul lor.
        Personal, nu eram atrasa de cartile cu vampiri, n-am citit nici macar Twilight care la vremea aceea toata lumea numai de asta vorbea, iar filmele nici macar nu le-am vazut toate, deoarece nu m-a interesat si nici nu prea mi-au captat atentia. Dar, intr-o zi cand ma duceam pe la chioscurile de ziare sa vad ce mai e nou, am dat de cartea aceasta “Academia vampirilor”, iar ce am citit pe spatele ei ma facuse curioasa, asa ca mi-am cumparat-o si chiar nu m-am inselat in privinta ei, interesandu-ma si de celelalte volume.
        Oricum, asa ceva poate sa vi se faca si dvs, cartilor pe care le scrieti. V-ar conveni ca cineva sa va vorbeasca creatiile numai de rau si sa va jigneasca cititorii carora chiar le place ceea ce faceti? Si inainte sa spuneti ca sunt doar un copil sau o adolescenta (am aproape 19 ani), care s-a trezit tocmai acum sa comenteze, ca n-are altceva mai bun sa faca si vorbeste numai prostii, mai bine duceti-va afara, luati o gura de aer proaspat si limpeziti-va mintea. Apoi reveniti la lecturarea acestui comment. Sincer, chiar am multe alte lucruri mai bune de facut, decat sa las comentarii aici, dar pentru ca mi-ati jignit prietenele, nu puteam sa stau doar sa privesc, fara sa intervin.
        Si sa stiti ca scuzele nu mai au nicio importanta acum dupa tot ce ati spus. N-am nimic cu dvs, dar comentariile pe care le-ati scris chiar m-au scos din sarite. Multumesc ca ati pierdut cateva minute din timpul dvs pentru a citi aceste randuri.

      2. C.

        Exact, e vorba despre cultura romaneasca din care autoarea nu a inteles nimic si a transpus-o dupa bunul ei plac fara referiri. Cat priveste rusinea, good for you, mai tarziu cand o sa cresti o sa iti fie rusine ca ai citit o carte asa “buna”.

  4. Andreea Daniella

    Si in acest moment vine intrebarea mea: care e problema voastra cu filmul asta, fratilor? Ati mancat ceva sticat sau ce ? Nu v-ati facut somnul de frumusete ?
    In primul rand nu inteleg cum un regizor atat de bun si-ar fi sacrificat atat de mult cariera pentru un film “prost “. Ar fi un paradox total ca cineva- ce a incasat extrem de mult din filmele produse de-a lungul timpului – sa e “bage”, ca sa ma exprim mai romaneste, intr-un proiect care nu-i poate aduce decat criticile unor necunoscatori. Va spun eu,ca daca am fi eliminat vampirii din ecuatie si l-am fi pus pe Brad Pitt sa joace in film, voi cei ce ati facut acest articol,ati fi strigat in gura mare : OSCAR!
    Nu am vazut inca filmul, dar contarar ceea ce spuneti voi sunt foarte hotarata sa o fac cat mai curand, ca sa vad si eu ce tot criticati atat munca unor oamnei, care, pe langa ceea ce probabil cititi voi , au avut curajul sa transpuna pe marile ecrane un Bestseller NEWYORK TIMES.

  5. dati search pe google

    http://www.rottentomatoes.com/m/vampire_academy/

    Cateva citate din criticii de film:

    This is a garbage heap of weak quips, delivered by an assortment of pretty boys and girls and amped up with some cheesy moments of animal cruelty. ”

    “The only thing that distinguishes this teen-magnet wannabe from its predecessors is how lazily it appears to have been slapped together. ”
    Washington Post

    “Not only plays like the crassest possible mashup of “Harry Potter” and “Twilight” elements, but seems designed to make those franchises look like eternal monuments of world culture by comparison. ”

    Variety

    Din pacate fetelor, filmul chiar e foarte prost…

Comenteaza acest articol

Stephenie Meyer likes this

by   3 min
11