Home > Fashion > VINTAGE only: Oana Zaharia

VINTAGE only: Oana Zaharia

Cum toate revistele vă îmbată cu Gucci, Chanel, Mango și Zara, probabil o să vi se pară ciudat că eu am să vă vorbesc despre second-hand. Deși nu ar trebui să vă pară, dacă ați observat că în sfârșit a început și societatea noastră să evolueze, cel puțin în ce privește moda…

Termenul vintage este foarte vehiculat de câteva sezoane încoace, dar mă îndoiesc că cineva ar vrea să-l asocieze cu noțiunea de “second-hand”. De ce? Pentru ca românii sunt cam snobi. Din păcate, majoritatea cauta frumosul în “branduri.” Pentru mulți, tot ce e “de marcă” e neapărat de bun gust. Toți vrem să fim originali, dar n-o să ne prea iasă dacă ne oprim mereu la aceleași magazine cu care suntem obișnuiți.

Pentru început, să facem o diferențiere în termeni, ca să lămurim cum stă treaba cu trendul vintage. Pentru că este totuși o diferență între „vintage” si “vechi”.

În general, cam tot ce s-a produs înainte de 1920 intră în categoria “antique”. De obicei, hainele de acest tip au mărimi mici și sunt confecționate din materiale foarte delicate. Tocmai de aceea, sunt colecționate sau expuse în muzee, și nu purtate.

Vintage este considerată îmbrăcămintea produsă între anii 1920 și sfârșitul anilor 1970, dar mulți extind categoria până la mijlocul anilor 1980.

În magazinele second-hand, se găsesc de obicei haine produse spre sfârșitul anilor 80, ce se pot încadra în curentele actuale. De multe ori, ele nu sunt mai vechi de trei-patru ani. Daaar, ceea ce e foarte bine de știut este că, de multe ori, o grămadă de haine, încălțăminte și accesorii vintage se strecoară în aceste magazine. Åži dacă în magazinele cu specialitate vintage ele sunt destul de scumpe, în second-hand le poți achiziționa la un preț de nimic.

Ar mai fi și magazinele de caritate, care nu sunt încă populare la noi, unde se doneaza haine în scopuri caritabile pentru organizații ca Armata Salvării, Crucea Roșie etc. Tot ce se obține în urma vânzării produselor din aceste magazine, se donează organizațiilor respective. Åži, pentru că e vorba de produse donate, sunt vândute la prețuri foarte mici. Plus că ai satisfacția că ai făcut un gest generos.

Dintre toate acestea, preferatele mele rămân magazinele second-hand și o să explic de ce.

În primul rând, trebuie să menționez că sunt o persoană  originală și niciodată nu “m-a lăsat inima” să port ce e în tendințe, pentru că nu-mi plac uniformele. Ăsta a fost și unul dintre multele motive pentru care nu mi-a plăcut școala, dar asta e altă poveste…

Așadar, destule fete îmi admirau originalitatea ținutelor, dar toate “minunile” cu care eram îmbrăcată își pierdeau valoarea în ochii lor când le spuneam că sunt cumpărate „la second.” De ce? Snobism și idei preconcepute, bănuiesc.

Astăzi, în sfârșit, s-a extins și la noi curentul vintage, și toată lumea a luat cu asalt târgurile de vechituri și magazinele online de haine vintage, care au apărut peste noapte și s-au înmulțit continuu. Totuși, în mod ciudat, majoritatea acestor oameni care cumpără haine vintage de pe internet, nu ar călca în ruptul capului într-un second-hand. De ce? Cred că am menționat mai sus motivele, și n-aș vrea să mă repet…Deci ne modernizăm, purtăm și vintage dacă așa e la modă, depășim anumite bariere, dar…"nu părăsim incinta”, cum s-ar zice.

Dar există și un alt mod de a privi magazinele second.

În străinătate, mai ales în țările nordice și foarte dezvoltate (Norvegia, Suedia, Finlanda etc.), tinerii au lansat o mișcare ce s-ar putea numi “hipster” sau “indie”. Termenii aceștia definesc tineri adulți urbani interesați de moda și cultura anti-mainstream. Pentru ei e frumos exact ceea ce majoritatea oamenilor nu apreciază.

Ei își procură majoritatea hainelor din magazine second, de la târguri de vintage, de la bunici și mătuși, sau chiar și le confecționează singuri. Astfel de personaje interesante puteți găsi pe site-ul de fashion http://www.hel-looks.com/, care este dedicat modei de stradă din Helsinki, capitala Finlandei. Fotografiile sunt făcute pe străzile și în cluburile din Helsinki, iar majoritatea oamenilor care apar pe site spun că și-au procurat hainele de la magazine de caritate sau second-hand.

De obicei, tinerii “hipster” sunt asociați cu muzica indie și se inspiră din filme indie, sunt vegetarieni sau vegani, cumpără doar produse organice și merg cu bicicleta. Consideră achiziționarea de haine second-hand un mod de a fi ecologiști, un fel de reciclare a hainelor.

Curentul “hipster” s-a extins și la noi, și acest gen de tineri pot fi întâlniți la MNAC (Muzeul Național de Artă Contemporană), la târgurile de vechituri “My Grandma’s Backyard”, și în general la toate eventurile cu caracter underground.

Un site de fashion autohton, asemănător cu cel din Helsinki, este http://www.urbnstyle.blogspot.com/, unde apar tineri urbani surprinși la acest gen de evenimente în București.

Cât despre site-urile cu haine vintage, sunt foarte încântată că au devenit populare și la noi, dar aș avea niște atenționări de făcut.

În primul rând, multe dintre aceste site-uri au doar haine vechi, iar vechi nu e totuna cu vintage, după cum am clarificat mai devreme. Deci nu se merită să plătiți sume prea mari pentru niște produse pe care le-ați putea găsi cu ușurință în magazine second, la prețuri minuscule.

La urma urmei, proprietarii acestor site-uri fac de multe ori munca de a alege și recondiționa produsele în locul tău, crescând în schimb destul de mult prețul lor.

Ați putea încerca, mai bine, să dați o tură prin second-uri și să vă alegeți singure ce vă place. Daca nu suntem „neinițiateîn arta cumpărăturilor second, vă avertizez să nu vă lăsați intimidate de aspectul haotic al acestor magazine.
De multe ori e foarte fun să cauți printre atâtea haine unicat pe cea potrivită ție, mai ales daca iei și o prietenă cu tine. Ca să nu pierzi prea mult timp, încearcă să „scanezi
din priviri produsele, oprindu-te doar la culorile și texturile care-ți fac cu ochiul.

E bine de știut că fiecare dintre aceste magazine au zile speciale de reduceri, care dau o nouă definiție noțiunii de ieftin.

Un magazin second-hand foarte mare găsești pe șos. Åžtefan cel Mare nr.234, unde sunt reduceri la începutul fiecarei săptămâni. Pe șos. Mihai Bravu nr.288, este unul care aduce marfă nouă foarte des, deci șansele de a găsi produse de foarte bună calitate sunt mai mari. Pe șos. Viitorului nr.182 găsiți un SH specializat pe haine pentru femei.

Tot pe șoseaua Mihai Bravu, cum mergi pe partea stângă de la Obor, este “Second Mania”, care le va încânta pe amatoarele de “branduri”, pentru că magazinul e specializat pe comercializarea de produse ale unor firme foarte cunoscute.

O alternativă la SH sunt târgurile de vechituri situate în diverse orașe: Craiova, Târgu-Jiu, Brașov. Aici produsele sunt atât de variate, încât e imposibil să pleci cu mâna goală. Un alt atu al acestor târguri este posibilitatea de a negocia. Dacă te pricepi, ajungi de la un preț de câteva zeci de lei la unul de doar câțiva lei. Din păcate, nu avem un târg de genul acesta și în București, deci locuitoarele capitalei nu pot profita de ele decât călătorind.

Acestea fiind zise, sper că am reușit să vă ofer o perspectivă mai tentantă asupra magazinelor second-hand, și poate în viitor o să vă gândiți de două ori înainte să le ocoliți.

Oana Zaharia

 

 

 

 

 

 


Comenteaza acest articol

VINTAGE only: Oana Zaharia

by realitatea   5 min
0