Home > Lifestyle > Ce mananci in Postul Pastelui

Ce mananci in Postul Pastelui

Postul Pastelui, Paresimile sau Patruzecimea, adica postul dinaintea Invierii Domnului, este cel mai lung si mai aspru dintre cele patru posturi de durata ale Bisericii Ortodoxe, de aceea in popor e numit, in general, Postul Mare sau Postul prin excelenta.

El a fost oranduit de Biserica pentru cuviincioasa pregatire a catehumenilor de odinioara, care urmau sa primeasca botezul la Pasti si ca un mijloc de pregatire sufleteasca a credinciosilor pentru intampinarea cu vrednicie a comemorarii anuale a Patimilor si a Invierii Domnului; totodata ne aduce aminte de postul de patruzeci de zile tinut de Mantuitor inainte de inceperea activitatii Sale mesianice (Luca IV, 1-2) 42, de unde i s-a dat si denumirea de Paresimi (de la latinescul quadragesima) sau Patruzecime (Τεσσαραϗοτή).

Daca vrei sa respecti Postul Pastelui si sa profiti de ocazie si pentru a scapa de kilogramele in plus, este important sa-ti stabilesti un regim de post si de viata cat mai echilibrat, ca sa nu-ti pierzi energia cand renunti temporar la proteinele de origine animala.

Bea ceai verde

Spre deosebire de cafea, care te stimuleaza pentru o ora sau doua, perioada urmata uneori de o cadere de energie, ceaiul verde are un efect mai slab, dar mai indelungat.

Daca bei dimineata o ceasca de ceai verde indulcita cu miere, oferi corpului tau un plus de energie, pe care il vei simti cu siguranta de-a lungul zilei.

Respecta mesele regulate

Cand continutul de proteine de origine animala scade din alimentatia ta zilnica, rezervele de energie ale corpului depind de mesele regulate.

Incearca sa respecti cele trei mese principale, la care poti adauga doua-trei gustari de-a lungul zilei: fructe, alune, migdale si nuci.

Nu manca pana ai burta plina

Nivelul glicemiei in sange, de care depinde energia ta zilnica poate scadea brusc si dupa o masa copioasa. Incearca sa mananci doar cat iti trebuie, fara sa-ti umpli burta, indiferent daca mananci salata de legume sau alta gustare cu continut redus de calorii.

Programeaza cel putin o masa de verdeturi pe zi

Asigura necesarul zilnic de vitamine si minerale cu cel putin o masa de verdeturi. Poti manca frunze de la orice leguma, insa urizicile si spanacul au continutul nutritiv cel mai ridicat.

Nu este necesar sa fierbi indelung spanacul, poti adauga frunze proaspete si in salate, alaturi de alte legume de sezon, patrunjel si salata creata rosie.

In vechime, postul era mult mai aspru decat în prezent. Toate zilele erau de ajunare, adica abtinere completa de la orice mancare si bautura pana in ceasul al noualea din zi, spre seara. Exceptate de ajunare erau doar zilele de sambata si duminica.
Conform traditiei stabilite cu timpul in Biserica, in cursul Postului Mare se posteste astfel: in primele doua zile (luni si marti din saptamana I) se recomanda, pentru cei ce pot sa tina, post complet sau (pentru cei mai slabi) ajunare pana spre seara, cand se poate manca putina paine si bea apa; la fel in primele trei zile (luni, marti si miercuri) si ultimele doua zile (vinerea si sambata) din Saptamana Patimilor. Miercuri se ajuneaza pana seara (odinioara, pana dupa savarsirea Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite), cand se mananca paine si legume fierte fara untdelemn. In tot restul postului, in primele cinci zile din saptamana (luni-vineri inclusiv), se mananca uscat o singura data pe zi (seara), iar sambata si duminica, de doua ori pe zi, legume fierte cu untdelemn si putin vin. Se dezleaga, de asemenea, la vin si untdelemn (in orice zi a saptamanii ar cadea), de sarbatorile Aflarea capului Sfantului Ioan Botezătorul (24 februarie), Sfintii 40 de mucenici (9 martie), Joia Canonului celui mare, inainte si dupa serbarea Buneivestiri (24 şi 26 martie), precum si in ziua Sfantului Gheorghe (23 aprilie), iar dupa unii si in Joia Patimilor. La praznicul Buneivestiri (25 martie) si in Duminica Floriilor, se dezleaga si la peste (cand insa Bunavestire cade in primele patru zile din Saptamana Patimilor, se dezleaga numai la untdelemn si vin, iar cand cade in vinerea sau sambata acestei saptamani, se dezleaga numai la vin).

POSTUL PASTELUI – interzis la petreceri

Odinioara, chiar si legile statului bizantin asigurau respectul cuvenit postului Paresimilor, interzicand toate petrecerile, jocurile si spectacolele din acest timp. Postul de alimente este insa fara efect daca nu este insotit de milostenie, bunatate, iubire, rabdare si respect, spune purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, parintele Stoica.
Postul Pastilor este tinut si in Biserica Romano-Catolica, la care are tot durata de 40 de zile, insa nu incepe luni, ca la ortodocsi, ci in miercurea numita a Cenusii (Dies Ceneris), pentru ca in aceasta zi se practica presararea cenusii pe crestetul capului (rest din ceremonialul penitentei publice din vechime, mostenit de la evrei). Catolicii dezleaga postul in duminicile Paresimilor, cand mananca “de dulce”.

Vezi si: 

http://www.tabu.ro/doua-retete-gustoase-pentru-postul-pastelui-pasta-de-masline-cu-nuci-si-piure-de-linte/  

http://www.tabu.ro/interdictii-inainte-de-paste/  

http://www.tabu.ro/mentine-ti-silueta-de-paste/

 


Articole asemanatoare
Ce sa mananci si ce sa eviti in post ca sa nu te ingrasi (partea a doua)
Ce sa mananci si ce sa eviti in post ca sa nu te ingrasi
Doua retete gustoase pentru postul Pastelui: pasta de masline cu nuci si piure de linte
Terapii complementare: postul

Comenteaza acest articol

Ce mananci in Postul Pastelui

by admin   3 min
0