Tabu
Image default
CULTURE Slider

PASTILA de ARTĂ ⎪ Răzbunarea lui Bernini

Roma, 1665. În timpul unor săpături efectuate în grădina mănăstirii Santa Maria sopra Minerva, câțiva călugări descoperă ceva incredibil: o bucată imensă de piatră cu un vârf ascuțit, pe care sunt gravate hieroglife. Cu alte cuvinte, un obelisc impresionant, demn de a fi expus în curtea lăcașului de cult…

Giovanni Battista Falda, O vedere din Piața Santa Maria della Minerva, 1669, gravură, 29 x 18 cm, foto: JTSH26

La aflarea veștii, Papa Alexandru al VII-lea este de-a dreptul încântat și îți manifestă imediat dorința de a-i fi realizat obeliscului un soclu pe care să fie ridicat monumentul antic pentru a fi admirat de toți pelerinii mănăstirii. Dar cine va fi în măsură să preia această sarcină importantă?

Gianlorenzo Bernini, Autoportret, cca 1635, ulei pe pânză, 62 x 46 cm, Galleria degli Uffizi, Florența

La scurt timp, este găsit artistul ideal care să poată onora comanda: Gian Lorenzo Bernini, cel mai talentat sculptor al secolului al XVII-lea, care are planuri și idei îndrăznețe! El propune ca obeliscul să fie susținut de un…elefant din marmură. În epocă, acest mamifer este un simbol al forței și al înțelepciunii.

Prima schiță realizată de artist îi place foarte mult Papei, însă câteva detalii nu-i convin părintelui Paglia, deopotrivă, preot al mănăstirii și arhitect. Acesta din urmă critică vehement ideea lui Bernini. Un obelisc de asemenea dimensiuni nu va putea fi susținut niciodată de cele patru picioare din marmură ale elefantului. 

Francesco Colonna, gravură realizată după cartea Hypnerotomachia Poliphili, care l-a inspirat pe Bernini, 1499, foto: Felistoria 

Bernini, recunoscut, în special, pentru sculpturile sale care sfidează legea gravitației, este profund revoltat din cauza insinuărilor preotului, însă nu are drept la replică, fiindcă Papa se lasă ușor convins de argumentele aduse de Paglia. 

Obligat să cedeze, Bernini se vede nevoit să adauge la baza soclului un bloc din marmură. Întreg monumentul capătă un aspect mult mai masiv decât cel imaginat inițial de el. Foarte nemulțumit de situație, artistul decide să se răzbune. 

Gianlorenzo Bernini, Obeliscul din Piazza della Minerva, 1667, detaliu sculptură în marmură, 12m

Pentru versiunea finală a sculpturii, Bernini pregătește  câteva…surprize. Mai întâi, elefantul este orientat cu spatele la chilia în care locuiește părintele Paglia, iar mai apoi, coada animalului apare ușor ridicată, sugerând o acțiune…impertinentă. Iată prețul pe care-l plătește Paglia, fiindcă a avut curajul de a-l contrazice pe Bernini!

ARTICOLE SIMILARE

Haine virtuale – e la modă să fii digital

Andreea Damian

Tenul gras. O problema sau un avantaj?

realitatea

Top 7 cele mai frumoase ceainarii din Bucuresti

realitatea

Secretele nebănuite pe care le ascund inelele reginei

Andreea Damian

Chanel aduce un omagiu celei mai iconice genți, într-un film regizat de Sofia Coppola

Andreea Damian

Sărbătoritul zilei de 7 decembrie

realitatea

Scrie un comentariu