Home > Lifestyle > A bea sau a nu bea. Apă.

A bea sau a nu bea. Apă.

De câtă apă avem nevoie?

În medie, corpul nostru pierde între 1 și 1,5 litri de apă pe zi (500 ml prin urină și 700 ml prin transpirație și respirație). În condiții mai speciale, când e caniculă, când facem efort, când suferim de diferite afecțiuni, putem pierde și mai mult. Nu vreau să mă gândesc câtă apă pierdem atunci când mergem la o petrecere unde este foarte cald și purtăm niște pantofi cu un număr mai mic și facem un efort supraomenesc să pășim. Probabil că vreo cinci litri.

Dar să revenim la lucruri serioase. Prima concluzie ar fi că trebuie să înlocuim cantitatea de lichide pierdută zilnic cu aceeași cantitate de apă. Concluzia este justă, doar că trebuie să ținem cont de faptul că și alimentele au un procent important de apă. Merele sunt formate în proporție de 85% din apă, strugurii conțin 81% apă, broccoli 80%, lapte 87%, carnea conține în jur de 50%, iar alimentele care par cât se poate de uscate de la prima vedere, cum ar fi pâinea sau brânza, conțin 35% apă.

Așadar, tot ceea ce ajunge în farfuria noastră conține apă și, cu ceaiul de dimineață, paharul de apă băut la ședință, limonada de la prânz și ceaiul de plante pe care ni-l punem pe noptieră, putem să înlocuim cantitatea de lichide pierdute. Dar, dacă ne încăpățânăm să bem cele 8 pahare care sunt recomandate pentru tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, ce se întâmplă?

…Nimic rău, nimic bun

Procentul de apă din corpul fiecăruia este stabil. Corpul omenesc este format din apă în proporție de 50-70%. Depinde de vârstă (un bebeluș este 75% apă, în timp ce un adult este cam 60% apă), de siluetă (celulele adipoase conțin 25% apă, iar cele musculare cam 75%), de sex (femeile au un procent de aproximativ 52% apă, iar bărbații 63%). Nici măcar manechinele din „Clubul manechinelor care beau numai apă plată cu lămâie“ nu au mai multă apă în corp doar pentru că își petrec zilele cu un pahar în mână în care plutește o felie de lămâie.

Pentru a menține acest procent, corpul și-a dezvoltat propriile lui mecanisme care reglează cantitatea totală de apă din corp. De îndată ce consumăm niște lichide în plus (cum ar fi acest al patrulea pahar pe care l-am băut când am început să scriu), hormonul antidiuretic permite rinichilor să „renunțe“ la cantitatea inutilă. Același hormon dictează rinichilor să păstreze cât mai mult lichid atunci când bem prea puțină apă. Revin imediat, mă duc la toaletă.


Deci mai beau sau nu al cincilea pahar de apă?

Îmi dau singură răspunsul: fie că-l beau, fie că nu, situația este aceeași. De la un punct încolo, după ce s-a acoperit necesarul de lichide, singurul efect al apei sunt vizitele la toaletă. Mă întreb ce fac manechinele din „Clubul manechinelor care beau doar apă plată cu lămâie“… Cred că își petrec opt ore dormind, opt ore muncind și opt ore la toaletă. Dacă până acum, apei i se atribuiau calități magice în lupta cu celulita sau cu un ten tern, acum faima ei începe să pălească… Am auzit și un zvon conform căruia dacă avem predispoziție pentru a reține apa, bând și mai multă nu facem altceva decât să reținem și mai multă. Åži, practic, să scăpăm și mai greu de celulită. Dar sper că este doar un zvon.

Dar situația nu este atât de simplă

După ce citiți acest text, nu vă culcați pe o ureche spunând că gata, ați scăpat de teroarea paharelor de apă. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, senzația de sete apare mai slab și mai rar și trebuie întotdeauna preîntâmpinată pentru că ea nu apare decât după ce corpul a înregistrat un minus de lichide. Ideal ar fi să nu ni se facă niciodată sete, și, la cel mai mic semn de deshidratare, să ne schimbăm dieta. Asta nu înseamnă numai să bem mai multă apă, dar și să mâncăm mai multe legume și fructe.

Semnele care indică deshidratarea sunt: uscăciunea gurii, durerea de cap, constipația. Așa că, deși nu ne spune nimeni care este cantitatea de apă pe care ar trebui să o bem zilnic, avem suficiente semne care să ne facă să o aflăm noi singuri. A, și încă ceva: nu uitați că băuturile alcoolice sau cele cu conținut mare de cofeină pot provoca o pierdere mai mare de lichid decâ­­­t aduc în corpul în nostru.

Deshidratare și intoxicație cu apă

Dacă vrem să aflăm cum stăm cu lichidele din corp, trebuie să ne examinăm urina. Da, știu că nu sună foarte glam, dar dacă vă gândiți că și Cameron Diaz face asta, vi se va părea un lucru firesc. Dacă este închisă la culoare, trebuie să beți mai multe lichide. Dacă este galben-pai (nu strâmbați din nas, e o culoare foarte frumoasă) înseamnă că beți suficient. Dacă necesarul de apă al corpului nu este satisfăcut pe termen lung, puteți ajunge să suferiți de o deshidratare cronică care vă va slăbi sistemul imunitar. Dacă vreți să combateți deshidratarea, nu o faceți brusc.

Pentru că vă puteți intoxica cu… apă. Acest tip de intoxicație este destul de rar și se produce atunci când bem prea multă apă (mai mult de un litru pe oră) sau când bem prea multă apă deodată și rinichii nu mai fac față. Se manifestă prin dureri de cap, confuzie, vedere încețoșată, crampe și, în cazuri extreme, poate provoca moartea.



Loading...

Comenteaza acest articol

A bea sau a nu bea. Apă.

by redactia   4 min
0