Home > Health > Anxietatea pe timpul pandemiei. Cum să faci față vieții după izolare

Anxietatea pe timpul pandemiei. Cum să faci față vieții după izolare

anxietatea

În timp ce unele țări ridic restricțiile sociale, experții în sănătate mintală observă un fenomen emergent: anxietatea după izolare. Cei care se vor afla încă în izolare se tem de ceea ce se va întâmpla atunci când carantina va fi ridicată. „Va fi incomod pentru majoritatea dintre noi”, spune Akanksha Bhatia, o scriitorare de 25 de ani și activistă pentru drepturile femeilor care suferă de anxietate.

Unii experți apreciază că trăim în cel mai mare experiment psihologic din toate timpurile. Am putea vedea pe termen lung efectele cele mai toxice ale izolării, dacă nu vom lua măsuri pentru a le atenua. În primul rând, există diferențe între carantină și măsura distanțării sociale, ultima fiind experiența cea mai des întâlnită în actualul context.

În cazul carantinei sau a autoizolării, oamenii nu pot alege cu cine își petrec timpul sau în ce condiții, mai ales dacă este vorba de carantină instituționalizată.Distanțarea socială este o măsură voluntară, luată în urma recomandărilor sau legislației impuse de autorități pentru prevenirea răspândirii virusului, însă în condiții de izolare acasă, stabilite pe cont propriu și cu o libertate de mișcare.

După izolare, va trebui să te obișnuiești cu această stare anxioasă, pentru că ai fost desensibilizat, ai fost separat de cei apropiați, ți-au pierdut libertatea, te-ai plictisit. Mulți oameni sunt îngrijorați dacă liderii lor ar putea ridica restricțiile prea devreme, crescând rata infecției, așa cum s-a întâmplat în Germania. Dar unii sunt îngrijorați și de revenirea la o viață mai normală.

Efectele izolării

Nu vor fi afectate doar persoane cu o afecțiune de sănătate mentală. După ce ai stat izolat mult timp, se poate simți foarte ciudat să ieși afară. Poate că îți vei pierde încredere de a face lucruri pe care nu le-ați mai făcut de ceva vreme – întâlniri față în față sau mersul cu mijloacele de transport în comun – situații care ar putea fi stresante.

O persoană activă poatre trece cu ușurință de la starea de echilibru la o stare de dezechilibru fizic și psihic. Aceste dezechilibre se pot manifesta de la simple tensiuni, stări de stres controlat, agitație, la tulburări de comportament cum ar fi: anxietate, atacuri de panică, depresie. O persoană sedentară, obișnuită cu lipsa de activitate și izolarea, va continua să își trăiască viața ca și pînă acum, însă din cauza intoxicării mass media cu diverse știri confuze sau pesimiste, va putea dezvolta diverse frici transformate în fobii, episoade psihotice sau diverse abuzuri de alimente.

În ambele cazuri, pot apărea:

– comportamentele obsesiv-compulsive (spălatul excesiv pe mâini, dezinfectarea suprafețelor);

– respingerea socială (refuzul de a atinge o altă persoană sau de a fi atins/ă de o altă persoană;

– amânarea sau refuzarea vizitelor rudelor sau prietenilor ori invers, refuzul de a merge în vizită);

– certuri între parteneri sau membrii familiei care nu au la bază neapărat o cauză reală, bine definită;

– abuzul de alcool, medicamente, diverse substanțe care pot duce la diverse forme de violență îndreptată către propria persoană sau către persoanele din anturaj”, potrivit psihoterapeutului Laura Ștefan.

Cum să faci față anxietății

Fie că sufereai deja de anxietate înainte de carantină, fie că ai experimentat-o pentru prima dată din cauza pandemiei, există lucruri pe care le poți face pentru a face față izolării și reajustării inevitabile care trebuie să aibă loc odată cu ridicarea restricțiilor.

Oamenii găsesc schimbarea destul de dificilă, spun experții, citați de BBC. Am găsit dificilă intrarea în rutina de izolare, astfel încât este greu să ieșim și din ea. Pe măsură ce începem să părăsim mai mult casa, ar trebui să fim conștienți că va fi un „proces fiziologic”, precum și unul mental.

Când ieșim afară, avem toți acești stimuli care ne lovesc și poate duce la un pic de supraîncărcare senzorială”. Specialiștii încurajează oamenii să fie „blânzi și amabili cu ei înșiși” în tot acest timp. Oamenii nu ar trebui să se lupte singuri, ei trebuie să ceară ajutor. De asemenea, ar trebui să discute cu un prieten sau un membru de familie de încredere despre grijile lor, dacă pot.

Articole asemanatoare
izolare
Revederea cu cei dragi pentru prima oară după două luni de izolare. 6 lecții din carantină
lampa bactericidă
Cum se folosește lampa bactericidă UV pentru a fi eficientă în prevenirea infecției cu noul coronavirus
măști
Cum să eviți iritațiile pielii produse de purtarea măștilor de protecție
New York Times
New York Times dedică prima pagină victimelor coronavirusului: a umplut-o cu nume de persoane decedate

Comenteaza acest articol

Anxietatea pe timpul pandemiei. Cum să faci față vieții după izolare

by Andreea Damian   3 min
0