Tabu
HEALTH Slider

Aplicațiile pentru dormit nu sunt neapărat odihnitoare

Numeroase aplicații de telefon emit sunete relaxante, care ușurează procesul de  adormire. Dar eficiența lor nu este dovedită științific. Un nou studiu arată că acestea chiar ar putea să deterioreze calitatea somnului.

Sleepo, Relax Melodies, Sleepmaker Rain, White Noise Generator… Aplicațiile care emit zgomote de fond sau sunete relaxante pentru „a adormi mai ușor” sunt la mare căutare. Dar ajută ele, în mod real, la un somn mai bun? 

Nu neapărat, după spusele psihiatrilor specializați în cronobiologie și somnologie de la Universitatea Perelman din Philadelphia, Statele Unite. În urma unui studiu, depistat de ziarul The Guardian și apărut în Sleep Medicine Reviews, la momentul actual, nu există dovezi solide cu privire la eficiența acestor aplicații. Mai rău: ele chiar ar putea afecta calitatea somnului.

Un somn mai tulburat?

Cercetătorii s-au bazat pe 38 de studii referitoare la efectul pe care îl au aplicațiile care emit sunete continue asupra somnului. Prima observație: „sunetul continuu tinde să reducă timpul de adormire”, dar „în momentul de față, această probă nu este îndeajuns de concludentă”, scriu autorii studiului. 

Și a doua constatare: cel puțin unul dintre studiile analizate sugerează că zgomotul continuu poate să conducă la un somn mai tulburat. 

De la starea de veghe de starea de somn 

Mai exact, un zgomot continuu poate „să stimuleze trecerea de la o stare la alta”, „să diminueze nivelul de atenție” și, prin urmare, să permită o adormire mai ușoară, după cum ne explică doamna doctor Frédérique Aussert, specialistă în somnologie și medic coordonator al Réseau Morphée

După ea, orice tehnică ce permite „controlarea fluxului de gânduri din starea de veghe pentru a adormi mai ușor” este interesantă. Dar atenție: „cu cât există mai multe intervenții conștiente în starea de somn, cu atât aceasta vor fi mai complicat de gestionat și, în această privință, zgomotul ar putea tulbura somnul”, avertizează ea.

Deteriorarea sistemului auditiv

După profesorul Mathias Basner, co-autorul studiului apărut în The Guardian, aceste aplicații trebuie utilizate cu atenție. „De fiecare dată când ne expunem la sunete și zgomote, urechea internă le traduce în semnale nervoase, care apoi sunt procesate de creier”, explică el.

„Eventual, este preferabil să existe o perioadă în care sistemul auditiv să se poată calma, să se regenereze și să se pregătească pentru următoarea stare de veghe”, adaugă specialistul. 

Grijă la autodiagnosticare

Alte aplicații garantează îmbunătățirea calității somnului fără să genereze zgomote, ci doar colectând informații despre stările noastre de veghe și de somn. La Institutul Național de Somn (INSV) există date valoroase, cu condiția să fie folosite ca măsuri simple pentru a dormi mai bine: adoptarea unui program regulat de somn, evitarea expunerii la ecrane pe timpul serii sau chiar practicarea unei activități relaxante înainte de culcare. 

Dar atenție: nu întrebuințați informațiile pentru a vă  autodiagnostica  în cazul unei anumite tulburări de somn. Mai degrabă, dacă nu puteți dormi bine, sunteți obosiți dimineața, sforăiți sau simițiți nevoia frecventă de a dormi în timpul zilei, gândiți-vă să consultați un medic.

ARTICOLE SIMILARE

Protejata lui Beyonce o va juca pe Ariel în viitorul film Mica Sirenă

Andreea Damian

Pungile de cadouri Oscars conțin cremă de piele cu canabis și o perie de toaletă zâmbitoare

realitatea

Cele trei calități pe care tinerii din generațiile Y și Z le caută la partenerii de cuplu

Andreea Damian

Noua modă: modestia. Ce înseamnă și cum a ajuns să fie o tendință?

Andreea Damian

Ungaria impune o interdicție crudă privind dormitul persoanelor fără adăpost pe spații publice

realitatea

New York Times dedică prima pagină victimelor coronavirusului: a umplut-o cu nume de persoane decedate

Andreea Damian

Scrie un comentariu