Tabu
CULTURESlider

Baloanele invadează lumea. Instalațiile suprarealiste ale lui Charles Pétillon

Percepția generală despre baloane este inevitabil legată de universul copilăriei. Cu toate acestea, un artist francez le plasează în contexte neobișnuite, provocându-ne să ne schimbăm perspectiva asupra mediului înconjurător și a funcției baloanelor în viețile noastre.

Charles Pétillon, artist vizual autodidact de origine franceză, și-a început cariera ca asistent al fotografului Jean Larivière (celebru pentru colaborările cu Louis Vuitton și alte brand-uri de lux), experimentând în zona fotografiei de natură statică.

În 2002, s-a lansat ca fotograf independent în publicitate, iar în prezent jonglează între creațiile vizuale pentru brand-uri precum Acqua di Parma, Cartier sau Christian Dior și dezvoltarea unei serii de instalații vizuale grupate sub titlul Invazii (Invasions). 

Lucrările din urmă, pe care le realizează încă din 2009, sunt formate din zeci de baloane albe instalate de Pétillon în tot felul de contexte mundane. Arta lui de factură suprarealistă ne forțează să devenim mai conștienți de felul în care percem spațiile, fie că e vorba de locuri publice sau private, construite sau naturale. În termenii săi, Invasions este „un proiect despre oameni și mediul lor, iar pe cale de consecință, despre memoria acestor locuri”.

Invasions a debutat ca un proiect de cercetare orientat spre explorarea naturii statice. În timpul experimentelor, Pétillon și-a dat seama că o mulțime de baloane folosite ca o structură de sine stătătoare poate deveni un material principal în opera sa.

Pentru el, baloanele sunt ceea ce reprezintă vopselele pentru un pictor. Foarte devreme a observat că, prin intermediul lor, poate adresa diferite subiecte filosofice și sociale. Baloanele îi permit să-și materializeze ideile sau conceptele într-o manieră poetică. 

Cu fiecare nouă instalație, se creează un contrast între delicatețea și fragilitatea baloanelor și asprimea sau duritatea locurilor în care acestea sunt amplasate. „Balonul este un obiect universal. Este simplu, accesibil, cu toții îi recunoaștem dimensiunile și proporțiile imediat.”, susține Pétillon.

Albul baloanelor este esențial pentru artist datorită neutralității acestei non-culori și a faptului că evocă o anumită stare de liniște și odihnă. Albeața accentuează contrastul și absurditatea din combinația materialului cu locurile. 

Spațiile în care își instalează baloanele îi definesc lucrările, iar în căutarea unuia perfect are mereu în vedere echilibrul dintre percepție și reprezentare sau, mai bine spus, caută un dialog între subiect și contextul în care acesta este expus. 

Fiecare instalație explorează un subiect anume. Fie că e vorba de metafora amintirii și necesitatea acestora din Souvenirs de Famille, despre dorințele divergente ale oamenilor din Copy Paste, subiecte de ordin social și politic precum cel din 33 Kilometres, despre migranții prinși în Calais în timp ce încercau să ajungă în Marea Britanie, scopul primordial al lui Pétillon este de a ridica întrebări la care publicul este invitat să caute răspunsuri. „Dacă aș avea răspunsurile, aș fi politician!”, declară Pétillon. 

Se lasă inspirat de land art, street art și design, iar printre artiștii pe care îi admiră se numără Georges Rousse, Banksy, JR, Ronan, Erwan Bouroullec, Richard Long, Michael Heizer, Robert Smithson și James Turrelll. 

În materie de publicitate, colaborează în continuare cu brand-uri renumite precum Giorgio Armani, Jérôme Dreyfuss, Louis Vuitton, Cartier, Christian Dior, Prada, Shiseido și Trussardi Parfums. Pétillon consideră că zona comercială implică un limbaj specific, care trebuie să se conformeze unor coduri prestabilite ale revistelor, modei sau reclamelor.

Cu toate acestea, e de părere că instalațiile sale din baloane nu sunt departe de acest univers. Preferă încadraturile frontale, în care subiectul nu poate fi evitat de privitor, o tehnică și totodată un principiu provenit din lumea reclamelor, cu singura diferență că aici are libertatea de a-și alege tema și mesajul. 

Cea mai mare instațalie realizată, Heartbeat, amplasată în interiorul Covent Garden din Londra, a fost compusă din 100 000 de baloane instalate pe o suprafață de 54 x 12m. 

ARTICOLE SIMILARE

Barcelona a scăpat de turiști: „Ne-am recuperat orașul, dar am moștenit un oraș fantomă”

Andreea Damian

Primele declarații ale lui Ștefan Bănică despre experiența de a urca pe scenă cu fiul său

Tabu Tabu

Sărbătoritul zilei

realitatea

Gina Pistol nu a dat Bacalaureatul. Ce meserie are la bază soția lui Smiley / Artistul a luat o notă mare

Andreea Damian

CHA CHA LITIX! Episodul 63. Pariuri pe candidații la primărie

Andreea Damian

Sărbătoritul zilei de 4 mai

realitatea

Scrie un comentariu