Tabu
Image default
CULTURE Slider

Un film despre cea mai mare temere a milenarilor

„Spirit” away”/Călătoria lui Chihiro, este un film japonez de animație din 2001, scris și regizat de Hayao Miyazaki. În 2012 a primit Premiul Oscar pentru cel mai bun film de animație.

În primele 15 minute ale filmului Spirit Away, lumea se transformă. Ne găsim pierduți într-un fel de tărâm vrăjit cu eroina Chihiro, în vârstă de 10 ani, ai cărei părinți se distrează mutându-se într-o nouă casă; filmul prezintă sosirea și aventurile ei într-o lume condusă de vrăji, spirite și vrăjitoare. În timp ce mama și tatăl ei sunt fermecați de aceste împrejurimi neașteptate (sanctuare cu mușchi, semne enigmatice), Chihiro se strecoară. La amurg, vraja cuprinde totul. Suntem captivați, fără să găsim cale de întoarcere.

Spirit Away nu a fost cu siguranță prima animație japoneză care a atins un mainstream global – în 1961 a avut loc lansarea în cinematografele din din SUA a Magic Boy (1959) și The Tale Of the White Serpent (1958) de la studioul Toei Animation din Tokyo. Generații de copii din întreaga lume au crescut cu seriale de televiziune animate, de la Science Ninja Team Gatchaman la Pokemon; adaptarea cinematografică a explozivului Akira de la Katsuhiro Otomo (1988) a reînnoit interesul masiv pentru desenele animate japoneze. Cu toate acestea, la două decenii de la lansarea inițială, Spirit Away își păstrează puterea: ca o poartă extraordinară spre animație ca formă unificatoare și către teme de ecologism, supranaturalism și umanitate, care sunt adânc înrădăcinate în lucrările lui Miyazaki și se simt mai rezonante ca niciodată. Chiar și numele Studio Ghibli al lui Miyazaki este viu elementar („ghibli” este un termen italian, el însuși derivat din arabă, care înseamnă „vânt fierbinte de deșert”).

Câștigarea Oscarului de la Spirited Away a fost un apel de trezire pentru o mulțime de oameni din industria filmului care ignoraseră animația japoneză de ani de zile.

Dr. Jonathan Clements

Când animația Spirit away a câștigat Oscarul a fost punctul culminant în parteneriatul de distribuție de atunci al Disney cu Studio Ghibli, care a ridicat o conștientizare globală mai largă a portofoliului lui Hayao Miyazaki. De-a lungul acestei povești, natura este intrinsec magică; oamenii par adesea relativ lipsiți de grație, distructivi și înclinați spre materialismul dezastruos. subiectul ecologic al Spirit Away a fost un teritoriu natural pentru Miyazaki.

„Studio Ghibli, în general, a fost mereu interesat de temele de mediu”, spune scriitorul și traducătorul Jonathan Clements, citat de BBC. „O parte din aceste teme se naște din propriile preocupări autentice pentru mediu și, parțial, este o conștientizare geografică născută din faptul că studioul în sine se află într-un oraș nou din dealurile Tama, care a fost pe vremuri sensul acestui lucru”. „Unele companii de film au adoptat temele ecologice (…), dar Miyazaki face o pasiune nu doar pentru mediile durabile, ci și pentru dreptul copiilor de a fi copii. Copii blocați în suburbiile căminului și cred că Spirited Away duce asta mai departe, alegorizând presiunile și distragerile constante ale modernității, pentru o fetiță care vrea doar să fie normală, dar nu mai știe ce este normal și care își vede părinții cedând ispitei și lăcomiei”.

Filmele regizorului Miyazaki au suprins nu doar pe la sfârșitul secolului al XX-lea, atunci când publicul a început să se preocupe de mediu, ci și în secolul al XXI-lea, cu milenarii care au crescut cu sentimentul că lumea lor a fost deja prădată.

ARTICOLE SIMILARE

Rihanna și-a dat în judecată propriul tată

Andreea Damian

Sărbătoritul zilei de 6 mai

realitatea

Dezvăluiri din culisele serialului Anatomia lui Grey. Ellen Pompeo, la un pas să renunțe

Andreea Damian

Europa va interzice becurile cu halogen de la 1 septembrie

realitatea

Delegația feminină din Arabia Saudită nu a mai ajuns la Moscova

Dora Constantinovici

Corina Bud s-a dezbrăcat de tot și face reclamă la măști

Tabu Tabu

Scrie un comentariu