Tabu
CULTURESlider

PASTILA de ARTĂ ⎪ Édouard Manet și prietenii săi din presă

1862, Paris. Lumea presei împânzește Grădinile Tuileries. Dacă e să ne luăm după titlul tabloului, Muzică la Tuileries, întreaga societate pare că a venit să asiste la un concert. Însă muzica nu este decât un pretext pentru pictorul Édouard Manet…

Henri Fantin-Latour, Édouard Manet, 1867, ulei pe pânză, 117 x 90 cm, Institutul de Artă Chicago 

Valoarea unei critici 

Manet este un om ambițios. Nu vrea să  devină un pictor „blestemat” și, cu atât mai mult, nu acceptă eticheta de „artist neînțeles”, care este refuzat în permanență de expozițiile oficiale ale Academiei. Este conștient că, în epoca în care trăiește, are nevoie ca jurnaliștii să fie de parte sa pentru a dobândi succesul mult visat. 

Ca presa să-i cânte în strună și să-i ridice talentul în slăvi, Manet reunește toți jurnaliștii importanți în același loc, propunându-și să-i surprindă într-un tablou. În Muzică la Tuileries, putem recunoaște numerose figuri cunoscute ale lumii presei, de la Charles Baudelaire și Théophile Gautier pâna la Zacharie Astruc.

Sus: Charles Baudelaire și Théophile Gautier
Jos: Zacharie Astruc
Édouard Manet, Muzică la Tuileries, 1862, ulei pe pânză, 76 x 118 cm, National Gallery, Londra, detalii din operă 

Grădinile Tuileries, spațiul ales de Manet pentru opera sa, este un loc monden, renumit nu numai în Paris, ci în întreaga Franță. Grație alegerii sale, Manet speră să că va fi  perceput drept un artist al vieții moderne. În plus, stilul său novator de a-și reprezenta personajele din câteva tușe groase de culoare consideră că este un atu…

Reversul medaliei

Din păcate, sărmanul artist are parte numai de reacții negative. Numeroși jurnaliști îi desființează tabloul. Mai grav,  criticile care i se aduc sunt abominabile. Unul notează că opera sa este „o pictură rupestră în  roșu, albastru, galben și negru”, în timp ce altul  scrie: „ (n.r.privind) concertul său de la Tuileries, te dor ochii la fel cum muzica de carnaval îți fac urechile să sângereze.”

Jean-Marie Bérot, Paul de Saint-Victor, criticul literar care a scris despre tabloul lui Manet: „(n.r.privind) concertul său de la Tuileries, te dor ochii la fel cum muzica de carnaval îți fac urechile să sângereze.”, 1865, fotografie 

Pentru Manet, această întâmplare nu este decât începutul unei lungi perioade de suferințe. În lunile imediat următoare, odată cu expunerea celebrului Dejun pe iarbă, va fi masacrat de toate cotidianele, fiindcă tabloul este de o vulgaritate ieșită din comun… 

În prezent, Édouard Manet este considerat un pionier al artei moderne și una dintre cele mai influente figuri din istoria artei. Datorită lui, a luat naștere mișcarea impresionistă, căreia i-au urmat toate curentele moderne atât de iubite și admirate de toți vizitatorii contemporani din muzeele europeene și americane. 

Édouard Manet,  Dejun pe iarbă, 1863, ulei pe pânză, 207 x 265 cm, Muzeul d’Orsay, Paris

ARTICOLE SIMILARE

(VIDEO) “Ludic, lubric şi decadent”: Cabaret de Răzvan Mazilu

Smiley, fotografie adorabilă cu fetița lui, înainte de concertul de la Sala Polivalentă

Andreea Damian

O NOUA VIATA, o noua telenovela romaneasca “LaLa Band” …cu DORIAN POPA

Ce ține regina Elisabeta a II-a în poșetă? Vei rămâne surprins să afli

Andreea Damian

Inna a pozat așa cum nu ai mai văzut-o niciodată FOTO

Tabu Tabu

Prințesa saudită criticată dur pentru că a pozat la volan pentru Vogue

Andreea Damian

Scrie un comentariu